3 Montessori inspirace pro každého rodiče

Nemusíte mít zrovna Montessori trénink, abyste dokázali některé osvědčené tipy, které zaručeně obohatí rozvoj vašeho dítěte, používat u vás doma. Vybrali jsme 3, které můžete využít ještě dnes. Je to snadné a radost vašeho dítěte vám určitě bude skvělou odměnou.

Pomoz mi, abych to dokázal sám.

Snad nejznámější motto, které v sobě skrývá to základní. Podpoříme-li dítě k samostatnosti v činnostech, které potřebuje ke své obsluze, dáme mu mnohem víc než jen dovednost obléknout se, umýt si správně ruce, připravit si své místo ke stolování atd. Dáme mu tím i svobodu – omezí se tím jeho závislost na druhých. Bude se moci rozhodnout, co a jak bude dělat – dodáme mu tak i dovednost rozhodování a rozvíjíme jeho kreativitu tím, že může věci, které už umít tak, jak jsme mu to ukázali, dělat i jinak. To vše vede i k nárůstu sebedůvěry – dítě, které se umí postarat samo o sebe, věří, že dokáže mnohem víc, a také se o to pokouší. Samostatné, sebevědomé a kreativní dítě bude chtít měnit svět k lepšímu – není to krásné, jak daleko můžeme dojít s malým rozhodnutím – přestat vše dělat za dítě a nechat ho ať si zkouší dělat to, o co má zájem, samo? Úloha rodiče je ukázat dítěti jak na to, připravit prostředí tak, aby to pro něj bylo možné zvládnout a dát mu čas.

Zkusme si to na příkladu každodenní činnosti, jako jsou výběr oblečení pro daný den, při příchodu z venku, ukládání botiček, věšení bundy, ukládání čepic a rukavic. To vše může 1,5 leté dítě zvládnout samo, pokud mu k tomu pomůžeme tím, že mu správně připravíme jeho prostředí. Přístupné šuplíky a skříňky, nízké věšáčky atd.

Určitě všichni znáte situaci, kdy jdete ven, vaše dítě i vy jste oblečeni, stačí jen nazout boty, zamknout dveře a vyrazit. Vaše dítě si však právě v tuto chvíli chce trénovat obouvání botiček úplně samo. Anebo si vaše dítě chce v tuto chvíli hrát s klíči, nebo-li učit se zamknout a odemknout. To protože tuto činnost vidí ve vašich rukou několikrát denně. Pokud budeme trpěliví, můžeme tento čas dopřát dítěti právě v tu danou chvíli. Anebo mu nabídneme obouvání v čase, který trávíme doma a nespěcháme tudíž ven. Stejně tak zamykání jde trénovat doma – dejte dítěti visací zámek a klíč a ukažte mu, jak na to.

Od uchopení k pochopení

Aneb od věty: „Pojď,  já ti to vysvětlím.“ k větě „Pojď,  já ti to ukážu.“

Motto Marie Montessori „Ruka je nástrojem poznání.“ je podpořeno tím, že práce s rukou je základem pro pochopení  věcí, jevů, rozvoj myšlení a řeči. Všichni to přece známe i z dospělosti. Co si sami neošaháte, nevyzkoušíte, jakobyste nikdy nevěděli. Pokud dítěti dáme do ruky lžíci před prvními narozeninami a podpoříme ho v jejím použití, s největší pravděpodobností sní svůj první narozeninový dort samo. Slova jakoby plynula mimo dítě. Čin, ukázka, vyzkoušení si dané činnosti je více než tisíc slov.

Izolace jedné vlastnosti – hračky, které něco naučí

Děti jsou v dnešní době zahrnuty podněty. Hračky, které se prodávají, nejenže svítí, blikají a hrají, ještě je mohou děti před sebou tlačit, rozložit a složit. Je to však nutné všechno najednou? Je to žádané vzhledem k rozvoji dítěte? Není. Příliš stimulace zabraňuje mozku učit se. Tolik podnětů dítě neumí zpracovat a brzy taková hračka skončí v koutě. V jednoduchosti je krása. Pokud izolujeme do hračky (v montessori pedagogice se používá výraz pomůcka) pouze jedinou vlastnost (dovednost), dítě zaujme daleko více a bude se z ní moci daleko snáze dovednost naučit. Krásně to je vidět například na pomůcce vkládání tvarů. Možná doma máte hračku, která září mnoha barvami a různými tvary, které je možné z mnoha stran vhazovat. Zamyslete se vždy nejprve nad tím, pro jak staré dítě je hračka vhodná a co se díky ní učí. Tvary? Barvy? Párování tvarů a otvorů? Třídění barev? … pokud najdete více než jednu dovednost, je hračka zbytečně složitá a tím i méně funkční (dítě se z ní méně naučí). Ideálnější hračka na vhazování by byla ta, která je v jedné barvě a u dítěte cca 1,5 – 2 let má jen jeden otvor a k němu několik stejných předmětů, které lze do otvoru vložit, a krabičku lze snadno otevřít a zavřít, aby si dítě mohlo věci samo vyndávat a vhazovat znovu. Pro dítě staré 2-3 roky už by mohlo být otvorů více a každý jiného tvaru – dítě by párovalo tvar vhazovaného přemětu s tvarem otvoru. Hračka by ale opět měla zůstat jednobarevná.

 

 

Další principy a inspirace načerpáte v našich kurzech nebo seminářích pro rodiče. Stačí jen kontaktovat lektorku ve vašem okolí.

Těšíme se na setkání s vámi.

Komentáře