3 Montessori inspirace pro připravené prostředí

Vaše ranní káva voní v místnosti a vy na ni nemůžete dosáhnout, protože jste prostě malí. Podívejte se na obrázek a zkuste se vcítit do dítěte, které celé 3 roky cítí přesně takovou bezmoc. Říká se tomu období „já sám“, kdy dítě chce všechno zvládnout samo. Jak to udělat, abychom na naši kávu dosáhli? A dětem tak dopřáli tu největší odměnu v jejich vývoji? Tedy pocit, že „TO“ dokázaly úplně samy?

Prostě připravíme prostředí, ve kterém děti zvládnou vše, co by rády, a to úplně samy. Začít můžete třeba tím, že se podíváte na svět z výšky vašeho dítěte – tedy si sednete nebo lehnete na zem a rozhlídnete se, co vidíte. Zapíšete si, co chcete odstranit – např.postel je příliš vysoko – prostě dejte matraci na zem. Ze zdi trčí kabel, který stále láká vaše maličké k hraní – zadělejte ho, odstraňte ho. Na spoustu činností, které by děti rády dělaly, rodiče reagují slovy : „Ach jééé no to ne!“ …zkuste se zamyslet a vymyslet tyto činnosti tak, aby byly pro vás snesitelné a tím pádem radostné a rozvíjející pro vaše dítě, které zrovna tu vodu tak rádo rozlévá – nedělá to naschvál. Prostě jen poznává, co se s vodou dá všechno dělat.

Důvěra a bezpečnost

Nejdůležitějším úkolem je v prvé řadě zajištění bezpečí a to v jakémkoliv prostředí. Stejně tak důvěra rodiče, která dává dítěti svobodu a touhu zkoušet nové věci samo. Jedno bez druhého nefunguje. Kam se rodí děti? Do světa nás, dospělých. Zde je už všechno hotové, připravené, nám dospělým uzpůsobené. Dítěti bychom však měli připravit prostředí, ve kterém se bude cítit dobře. Když se vrátíme do minulosti. Vše se odehrávalo na zemi. Nebylo tedy třeba řešit nebo připravovat prostředí zvlášť dětem. Děti na všechno viděly, v kmeni byly všichni spolu, učily se od sebe navzájem, nápodobou, jednoduše, rychle a efektivně.

Prostor a Nábytek

Kolik prostoru je potřeba pro každé dítě? Odhadnete to jednoduše podle věku dítěte. Čím mladší, tím méně prostoru a naopak. Miminka se ráda tulí, choulí, netřeba velkých postelí a pokojů. Naopak starší děti milují pohyb, tanec, volnost.

V dnešní době spousta rodičů i prarodičů zahrnuje děti hračkami, se kterými si pak děti třeba ani nehrají. Je to díky množství, které nám dnešní ekonomická situace dovoluje nakupovat. Proto se řídíme pravidlem „Méně znamená více.“ A to, co zrovna děti nezajímá, jednoduše zavřeme do skříně, nebo předáme o dům dál.

Lehké pastelové barvy a obrázky ve výšce očí dítěte jsou tou správnou volbou. Stejně tak zvuk by v místnosti měl být tlumený, nerozhléhat se.

Téměř každý rodič již dnes koupí svému maličkému stůl a dvě židličky. Je však smutné, že většina rodičů to udělá mnohem později, než by se to  hodilo pro rozvoj jejich maličkého. Stejně tak kuchyňka je většinou na seznamu dárků až ke druhým narozeninám. Přitom stát v kuchyni vidí dítko maminku denně od svého narození. To proto ho činnosti právě v této části bydlení tolik zajímá. Chce se přidat. Chce mít možnost se přidat, pomoci, naučit se. Existuje spousta možností a variant, jak umožnit dítěti přístup na kuchyňskou linku, k umyvadlu, pračce. Stačí jen kouknout na ty správné tipy a inspirace. Naše vychází ze zkušenosti maminky, která si díky touze po připraveném prostředí pro svoji dcerku otevřela e-shop s takovými věcmi, a náš článek je také inspirovánn tím jejím. Je to Valina Kociánová ze samostatného dítěte. 

Hračky neboli pomůcky

Věřte nebo ne, spousta „hraček“ je pro děti vše, co vidí ve vašich rukou. Ovšem pokud jim tyto věci potřebné pro  zvládnutí domácnosti či zahrady pořídíte v odpovídající velikosti, stanou se vám vaše děti parťáky, kteří moc rádi pomáhají a uklízí. A proč? Protože se tím prostě učí. Protože jsou prostě s rodiči (prarodiči). Protože jim to dělá radost. Prostření stolu, loupání a krájení ovoce a zeleniny, mytí a utírání nádobí, zametání podlahy, hrabání listí, česání ovoce. To všechno a mnohem víc děti zvládnou do tří let jejich života s námi, dospěláky, velkými vzory. Jen je potřeba je k těmto činnostem s důvěrou a láskou pustit, ukázat, trpělivě zkoušet.

Ty nástroje, hračky, které jsou neúplné, rozbité, nefunkční, můžete vyhodit a koupit společně nové. Rozbití skleničky nebo říznutí do prstu se občas stane i nám dospělým, no řekněte? Důležité je v takových situacích zachovat klid, vše si vysvětlit a společně napravit.

Rodič se pak v takovém prostředí stává průvodcem, který dohlíží na čistotu, pořádek a útulnost a jde samozřejmě příkladem. Tedy pokud chceme, aby dítě zdravilo, zdravme také. Aby prosilo, musíme i my jeho poprosit, pokud něco chceme. Je to  nejjednodušší učení, které můžete svým dětem dopřát. Chovejme se k nim tak, jak chceme, aby se chovaly ony k nám a ostatním. Jsme jejich velkým vzorem. Děti nám nastavují zrcadlo. Když vy budete ukládat věci na svá místa ihned po té, co je odložíte. Budou to takto dělat i vaše děti.

Přejeme vám a vašim dětem spokojené chvilky v připraveném prostředí.

Komentáře