Jak využít obrázkové kartičky k edukačním hrám od miminka až po předškoláka

K výuce dětí lze použít mnoho edukativních a zároveň zábavných pomůcek. Jednou z těch velmi oblíbených jsou i výukové obrázkové karty. Lze je využít již pro ty nejmenší miminka a batolata i předškolní děti. V tomto článku si můžete přečíst, jak takové karty vypadají a jak si je lze vyrobit doma. Dozvíte se jak s nimi následně pracovat, aby jejich využití bylo co nejefektivnější a pro děti zábavné.

Vzdělávání dětí pomocí obrázku a kartiček je velmi oblíbené nejenom ve školkách a Montessori kroužcích. Díky jednoduchému použití a jejich univerzálnímu užití si je oblíbili i rodiče. Využívají je k mnoha aktivitám doma i ve skupinkách dětí. Pokud jejich pomocí chcete svoje děti rozvíjet, nic vám nebrání. Kartičky jsou běžně dostupné. Můžete si je koupit s mnoha různými tématy nebo si je vyrobit doma.

Jak si vyrobit kartičky doma

Budete potřebovat tvrdší podklad (nějaký karton či čtvrtku), nebo použijte papír, který následně zalaminujete. Laminace je velmi vhodná při častém používání, jelikož zamezíte jejich zničení. Poté si naměřte vámi zvolený rozměr, velmi oblíbený je 10×10 cm, a kartičky si nařežte nebo nastřihejte. Nyní máte několik možností. Buď obrázky nakreslíte sami, vytisknete si je z internetu a nalepíte nebo vytvoříte koláž z různých časopisů a pohledů. Pak necháte zaschnout a můžete je začít využívat. Tento způsob výroby je velmi jednoduchý a lze si díky němu vytvořit tolik kartiček, kolik budete potřebovat. Zároveň je lze průběžně doplňovat a obměňovat. Pro starší děti zařaďte na kartičky i názvy věcí nebo stručný popis.

Jak karty smysluplně využít již s miminky

Pro nejmenší děti lze barevné karty využít již brzy po narození. I když miminko ještě leží na zádech, můžete mu je ukazovat, jelikož jeho zrakové dovednosti mu již umožňují zaostřit věci na 25 cm. K tomu mu vyprávějte, co na obrázku je. Tím, že na něj budete souvisle mluvit, bude se děťátko seznamovat s různými tóny hlasu a jeho barvou. Až začne pást koníčky, obrázky, které jsou barevné a zajímavé, mu pomůžou zvýšit jeho zájem a bude se k nim snažit dostat.

Později je možné karty využít při učení porozumění. Lze je dítěti ukazovat a prohlížet si je, jako knížku. Malá batolata na obrázky rády ukazují. Nebo je použijte při vyprávění různých příběhů. Skvělou zábavou je i jejich rozhazování kolem sebe a přehrabování se v nich.

Obrázkové karty a batolata

U batolat lze výukové karty použít již více cíleně, než tomu bylo u miminek. Dítka jsou již chápavější a můžou rozvíjet další dovednosti, jako motoriku, jazykové schopnosti a podobně. Vyzkoušejte například hledání věcí, kdy nejprve předmět popíšete a pak ho necháte najít na obrázku. Další hrou, kterou je dobré vyzkoušet, je přiřazování. Ukažte obrázek s nějakým předmětem a nechte dítě tu samou věc najít v reálném životě. Například zvolíte kartičku s lahvičkou od mléka a dítě ji bude hledat. Když se mu to povede, určitě se nezapomeňte s dítětem z úspěchu radovat. Také dbejte, aby dané předměty byly vždy dobře vidět z pozice batolete a mohlo je snadno v  místnosti najít. Jinak ho hra přestane bavit.

Znakování

Kartičky se hodí i k zábavě při znakování. Dítě bude mít radost, že dokáže vyjádřit znakem to, co na kartičce vidí a vy si můžete vyrobit kartičky přímo na výrazy, které s dítětem znakujete. Nebo si můžete kartičky zakoupit v sadě, kde jsou všechny výrazy používané v kurzech pro děti a rodiče Znakujeme se zpěvem a hrou. Kartičky najdete ve dvou sadách, každá sada má 36 kartiček.

Aktivity s kartami pro starší děti

Starší děti můžeme zapojit do hry s kartami mnoha způsoby. Záleží na daném tématu jednotlivých obrázků. Můžeme s dětmi karty třídit dle jednotlivých témat, barev, tvarů nebo jiných společných rysů. Lze s nimi hrát poznávací hry či přiřazování ke skutečným předmětům. Velmi oblíbenou hrou je skládání příběhů, která rozvíjí mimo jiní i fantazii a příčinu a následek.

Hra skládání příběhů

Hra pomáhá dítěti pochopit návaznost jednotlivých částí příběhů. Pro tento účel vybereme vhodné karty s nějakým příběhem. Pro začátek stačí jen tři a postupně, dle věku a schopností dítěte, můžete přidávat další. Nejprve karty dítěti představte, vysvětlete co na každé je a jak po sobě následují. Když dítě vše dostatečně pochopí, nechte jej příběh sestavit samo. Přemýšlením o pořadí obrázků si rozvíjí logické myšlení. S těmi nejmenšími můžeme zvolit jednoduší variantu a to takovou, že vybereme středovou kartu a dítě vybírá z ostatních jen tu první a třetí. Přemýšlí tím, co bylo a co pak následuje. Touto aktivitou si dítě procvičí pozorování, rozvíjí jazyk a slovní zásobu i sociální interakci.

Dále lze karty využít při párování obrázků se skutečnými věcmi, kdy si dítě dává do souvislostí rozdíly mezi skutečným a zobrazeným. Nebo také jako pexeso, pokud vyrobíme nebo koupíme karty do páru. Zkuste je také využít při aktivitách na další rozšiřování slovní zásoby. Starší děti mohou příběhy podle karet sestavovat, vyprávět či doplňovat.

Učení angličtiny – výuka slovíček

U dětí senzitivní období pro výuku jazyka začíná již od narození, což je důvodem pro jejich velkou vnímavost vůči jazykově bohatému prostředí. Proto je velmi dobré, začít již u těch nejmenších, s výukou angličtiny. Karty jsou pro efektivní učení hrou jedny z oblíbených a účinných pomůcek pro učení slovíček. Můžete je skvěle využít v domácím prostředí a seznámit i ty nejmenší hravou formou s prvními anglickými slovíčky. Jednou z cest, kterou si můžete zvolit, je třístupňová lekce z Montessori pedagogiky.

Třístupňová lekce k učení slovíček

Tato metoda obsahuje tři po sobě jdoucí kroky. Podstatné je, že dítě musí každý z nich dokonale ovládnout, než se přejde k dalšímu. Takže principem je postupné zvládání jednotlivých částí, které vedou k úspěšnému naučení slovíčka. Zároveň bychom ale dítě měli vždy dostatečně zaujmout, aby ho učení bavilo a brát ohled na jeho věk. Také je dobré využít při seznamování se slovíčky co nejvíce smyslů, jako je zrak (vizuálně ke slovíčku přiřadit obrázek či danou věc), hmat, sluch nebo čich a chuť. Díky tomu se brzy dostaví úspěch. Děti jsou zvědavé a budou se o vše spojené s takovým učením zajímat.

3 kroky k výuce

  1. Představení slovíček
  2. Výběr správného slovíčka ze skupiny
  3. Správné pojmenování

Důležité je, aby výuka byla stále pro děti zajímavá a zábavná. Jinak ztrácí efektivitu.

Výhody výukových karet:

  • Jsou skladné, vejdou se do kapsy nebo kabelky. Ideální na cesty.
  • Odkrývají dětem zábavnou formou mnoho odvětví našeho života (dle zaměření jednotlivých obrázků)
  • Dají se využít pro mnoho různorodých činností a aktivit.
  • Rozvíjí vizuální i prostorovou orientaci, slovní zásobu, jazykové dovednosti, schopnosti vyprávět příběhy a dávat si věci do souvislostí a mnoho dalšího.
  • Lze je využít i v kolektivu dětí.
  • Nejsou finančně náročné, lze je pořídit velmi výhodně nebo si je můžete vyrobit doma.

Zaujalo vás vzdělávání dětí pomocí karet? Určitě si je vyrobte a vyzkoušejte naše nápady. Nebo si je můžete zakoupit u nás na e-shopu. Můžete si vybrat hned z dvou variant, které rozvíjí znalosti vašich dětí z různých oblastí. Chtěli byste také vědět více o třístupňové vyučovací metodě slovíček? Využíváme jí v našich lekcích angličtiny pro děti GoKids. V hodinách nechybí experimenty, říkanky, pohybové aktivity a kreativní tvoření. Navštivte některý z našich kurzů, nechte děti vydovádět a učit se hrou a seznamte se s dalšími stejně smýšlejícími rodiči. Mapu všech míst, kde naše lektorky kurzy pořádají, naleznete zde. A pokud vás spíše než angličtina zajímá smysluplné hraní a rozvíjení vašich dětí pomocí prvků Montessori, můžete vyzkoušet kurz Poznáváme svět nebo s námi začít znakovat.

Komentáře