Zdravé letní osvěžení

Výživa je důležitá pro všechny a jelikož si s ní někdy nevíme rady z rozličných důvodů, jsou mezi námi odborníci, kteří dlouhá léta studují lidské tělo a učí se vybrat pro každého tu nejpestřejší stravu dle jeho individulity. Jednu z odbornic výživových poraden Nutrifit, které jsou v tuto chvíli celkem na 5 místech České republiky, je i Bc. Vendula Valášková, která vám bude k dispozici v rámci našeho GoKids dne.

Jak oslavit konec školního roku? S dětmi jedinně zdravě.

Jako maminka dvou holčiček se už moc těším na konec školního roku a na začátek prázdnin. Je moc fajn, mít se na něco těšit a já už teď plánuji, jak si s dětmi užijeme při přípravě zdravého letního mlsání. Konec roku oslavíme asi naším osvědčeným pohárem. A ke dni dětí jsme si koupili nový zmrzlinovač a já už se nemůžu dočkat těch lahodných domácích zmrzlin, jen z pár zdravých surovin, bez barviv a konzervantů, které si zvládnou umíchat (s mým dozorem) i naše cácorky.

Letní osvěžující pohár

Ingredience(na 1 porci):

  • bílý jogurt např. hollandia 180g (=1 kelímek)
  • emco müsli s kousky ovoce 60g
  • ovoce 120g (jahody, borůvky, nektarinka..).

Postup

Do vyšší sklenice postupně vrstvíme ovoce (může být i rozmačkané), jogurt, müsli a stále opakujeme. Poslední vrstva je bílá, tedy jogurt, posypaný trochou müsli a nakrájeným ovocem na ozdobu. Podávejte vychlazené.

Tip

Ideální pohoštění při letní párty třeba na svačinku (servírujte poloviční porci) a nebo jako plnohodnotná snídaně pro hezký start dne.

Energie

1 porce obsahuje 1481kJ a vyvážený poměr živin (B 16% = 13g, T 23% = 9g, S 62% = 54g).

A co ty opravdové zmrzliny?

Když jsme s dětmi v obchodě, není vůbec snadné najít nějaké vhodné osvěžující mlsání. Vždy je učím přemýšlet o tom, co jíme, učím je, co si vybrat a kdy …

Podělím se s Vámi o pár tipů. Některé zmrzliny jsou hotové kalorické bomby (Magnum, Cornetto atp.) Vodové zmrzliny a ledové tříště také nejsou výhra – sice neobsahují tuky, ale zase obsahují veliké množství cukrů, které se vyplaví rychle do krve, a zvýšený inzulin rychle přemění tento cukr na zásobní tuk a následuje hypoglykémie a s ní přichází hlad a dostáváme se do kolotoče. Když už si dáme vodovou zmrzlinu, je vhodné ji doplnit kvalitní bílkovinou (zákys, bílý kefír atp.), tím snížíme výslednou glykémii v krvi a nedostaneme tak brzy hlad – občas tak můžeme vyřešit jednu svačinku. Kopečková nebo točená zmrzlina je zrádná v tom, že si nemůžeme na obalu přečíst její složení, obsluha často složení také nezná a tedy neporadí. Podezřelé barvy jako šmoulová atp. rozhodně dětem nesvědčí.

Sorbety jako nejlepší volba

Dobrý kompromis je zmrzlina na bázi tvarohu a jogurtu. Neobsahují mnoho tuku a cukru a díky přítomnosti bílkovin se chovají jinak než samotné vodové zmrzliny. Další dobrou volbou jsou sorbety, které obsahují minimálně 25% ovoce a žádný tuk.

Pokud chcete zaručeně nejlepší zmrzlinu, vyrobte si ji jako my – doma, z prověřených surovin a přesně dle vaší chuti – ideálně z tvarohu, ovoce, trochy mléka a třeba trochy javorového sirupu nebo medu.
Přeji vám, ať si léto vychutnáte plnými doušky a ve zdraví.

Těším se na vás i vaše děti na GoKids dni. U mého stánku si děti vymalují zdravé omalovánky či vyrobí vlastní pexeso.

Bc. Vendula Valášková

Komentáře