Jak nástup do školky zvládnout a užít si ho co s nejmenším množstvím stresu? Osvědčené tipy najdete zde >>
Ať se s montessori pedagogikou teprve seznamujete, nebo jí studujete z knih, tenhle slovníček se vám může hodit. Uvádíme zde jak anglické názvy – pro ty, co čtou montessori knihy v angličtině, kterých je velké množství, tak i české překlady tak, jak se často uvádí v české literatuře.
Jde o úseky v životě dítěte, které jsou někdy označované jako „doba optimálního učení“. Senzitivní, nebo-li „citlivé“ období je termín, který Dr. Montessori používá k popisu období vývoje, kdy má dítě intenzivní potřebu a zájem o zkoumání a učení se konkrétním myšlenkám a dovednostem. V tomto senzitivním období je dítě maximálně motivované danou dovednost zvládnout. Pokud toto období dítě projde bez toho, aby si dovednost osvojilo, je následné osvojování mnohem náročnější a hlavně už dítě tak moc nebaví. Více o jednotlivých senzitivních obdobích a jak je nepropásnout najdete v kurzu Montessori inspirace.
Termín, kterým dr. Montessori popisuje mozek dítěte od narození do 6 let věku. Jejich mysl je jako houba, která absorbuje vše kolem nich. Dále ji rozděluje na „nevědomou“ od narození do 3 let a „vědomou“ od 3 do 6 let. Porozumění tomuto konceptu je nezbytné k pochopení významu připraveného prostředí. Více se dozvíte ve webináři zdarma.
Někdy se tento termín také překládá jako „Od dětství k dospívání“ – termín používaný doktorkou Montessori k popisu vývojových fází růstu od narození do 24 let. Dr. Maria Montessori zjistila, že roviny vývoje jsou „řadou znovuzrození“, přičemž každá rovina má jedinečné vlastnosti a při přechodu dítěte z jedné do druhé dochází k monumentálním změnám.
Tento termín je používaný Dr. Montessori k popisu kvality dětské pohlcující mysli. Horme/motivace je v každém dítěti a je to „nevědomá síla vůle“, která je pohání k rozvoji a učení.
Termín respektu používaný v Montessori třídách k popisu činností a cvičení, kterým se dítě věnuje.
Vysoce kvalitní učební pomůcky, typicky vyrobené z přírodních materiálů. Montessori materiály jsou účelné, vzdělávají smysly, zvou k opakování a rozvíjejí specifické dovednosti. Každý materiál musí odpovídat montessori principům – například obsahuje kontrolu chyby a rozvíjí jen jednu dovednost. Takové materiály posouvají děti dopředu bez toho, aby rozptylovaly jejich pozornost, nebo přestimulovávaly dítě, tak, jak je to běžné u moderních hraček.
Hračky, které jsou svou povahou určené k prozkoumání, podněcují představivost a kreativitu a lze je použít mnoha způsoby.
Koordinace malých svalů, tj. rukou, prstů, zápěstí.
Koordinace velkých svalů, tedy nohou, trupu, paží a pohybů celého těla.
Úsilí vynaložené dítětem, kdy se zdá, že využívá veškerou svou duševní a fyzickou energii k dokončení úkolu, tedy „těžké práce“. Kliknutím sem získáte příklady aktivit s maximálním úsilím, které můžete se svým dítětem dělat.
Termín používaný k popisu Montessori připraveného prostředí pro kojence od 6/8 týdnů do přibližně 16 měsíců věku. Používané také pro zařízení pro děti do 2,5 let tj. jesle.
Termín používaný některými Montessori školami k popisu Montessori připraveného prostředí pro děti ve věku od 16/18 měsíců do 3 let (pro nás je to období běžněji známé jako „batolecí“).
*Všimněte si, že Pre-Casa není v komunitě Montessori široce uznávaný termín, byl vytvořen proto, aby školy mohly nabízet prostory pro péči o děti do 2,5 věku. U nás se jim ale běžné říká „jesle“.
Termín používaný k popisu Montessori připraveného prostředí pro děti ve věku 2,5 až 6 let. U nás běžně nazývané „školka“.
Praktické každodenní činnosti, které jsou přínosem pro jednotlivce i širší komunitu. Cvičení praktického života rozvíjejí „celé“ dítě a podporují nezávislost. Existují 4 kategorie praktického života:
Termín používaný Dr. Montanarem (průkopníkem sdílení metody Dr. Montessori po celém světě) k popisu posunu ve vývoji. Může začít přibližně v 18 až 36 měsících, kdy dítě začne prosazovat svou vůli, tedy říkat „ne.“ Také známá jako krize sebepotvrzení (tj. „já“ a „moje“). Historicky se této fázi nesprávně přezdívalo ‚terrible twos‘, u nás známé jako „období vzdoru“.
Přesvědčení, že se můžeme naučit nové věci vytrvalou prací, přístupem ke konstruktivní kritice a zkoumáním nových strategií. „Růstové myšlení“ je ochota učit se a měnit se. Pochopení a přijetí, které se můžeme a budeme učit z našich „chyb“.
Přirozený proces učení se, jak používat toaletu samostatně, vedený dospělým a iniciovaný dítětem, které projevuje zájem a známky „připravenosti.“ Prostřednictvím učení na toaletě se dítě dopracuje k „samostatnosti na toaletě“. Jako učení spíše než trénink, aby se dospělým připomnělo, aby se zaměřili na proces spíše než na konečný výsledek, tj. dítě bez plenek. Respektující přístup a prvky montessori pedagogiky používají ve své metodě i doktorky Acredolo a Goodwyn v metodě, kterou nazvaly Hurá na nočník, která již odplenkovala tisíce dětí u nás a miliony ve světě.
Připravili jsme pro vás online kurz Montessori inspirace, který obsahuje nezbytně nutnou teorii, k pochopení základních principů, ale hlavně je nabušený spoustou praktických informací a materiálů ke stažení, abyste mohli doopravdy začít. Online kurz je určen pro rodiče dětí od narození do 6 let.
Nejste si ale jistí, že je kurz pro Vás? Chcete se nejdříve dozvědět trošku více? Tak se přihlašte na webinář Začínám s montessori doma a uvidíte sami, jak moc s Vámi montessori myšlenka a principy ladí a rezonuje. Více informací najdete zde >>