fbpx

Měsíc duben je měsícem knihy. Zde jsou tipy, jak přivést děti ke knížkám, slevy a inspirace. Kniha v akci 1+1 zdarma.

Zveme rodiče s miminky a batolaty na akci Znakujeme se zvířátky ze zoo. Akce se koná 12.6.2024. Registrace zdarma zde >> 

Montessori slovníček – definice a anglické názvy

Ať se s montessori pedagogikou teprve seznamujete, nebo jí studujete z knih, tenhle slovníček se vám může hodit. Uvádíme zde jak anglické názvy – pro ty, co čtou montessori knihy v angličtině, kterých je velké množství, tak i české překlady tak, jak se často uvádí v české literatuře.

Senzitivní období (Sensitive Periods)

Jde o úseky v životě dítěte, které jsou někdy označované jako „doba optimálního učení“. Senzitivní, nebo-li „citlivé“ období je termín, který Dr. Montessori používá k popisu období vývoje, kdy má dítě intenzivní potřebu a zájem o zkoumání a učení se konkrétním myšlenkám a dovednostem. V tomto senzitivním období je dítě maximálně motivované danou dovednost zvládnout. Pokud toto období dítě projde bez toho, aby si dovednost osvojilo, je následné osvojování mnohem náročnější a hlavně už dítě tak moc nebaví. Více o jednotlivých senzitivních obdobích a jak je nepropásnout najdete v kurzu Montessori inspirace.

Montessori inspirace online kurz = 7 lekcí, spousta bonusů, praktické ukázky a věci ke stažení, přístup 2 roky.

Absorbující mysl (Absorbent Mind)

Termín, kterým dr. Montessori popisuje mozek dítěte od narození do 6 let věku. Jejich mysl je jako houba, která absorbuje vše kolem nich. Dále ji rozděluje na „nevědomou“ od narození do 3 let a „vědomou“ od 3 do 6 let. Porozumění tomuto konceptu je nezbytné k pochopení významu připraveného prostředí. Více se dozvíte ve webináři zdarma.

Postupné úrovně vzdělávání (Planes of Development)

Někdy se tento termín také překládá jako „Od dětství k dospívání“ – termín používaný doktorkou Montessori k popisu vývojových fází růstu od narození do 24 let. Dr. Maria Montessori zjistila, že roviny vývoje jsou „řadou znovuzrození“, přičemž každá rovina má jedinečné vlastnosti a při přechodu dítěte z jedné do druhé dochází k monumentálním změnám.

Čtyři roviny jsou:

  • Rané dětství (od narození do 6 let)
  • Dětství (6 až 12 let)
  • Dospívání (12 až 18 let)
  • Dospělost (18 až 24 let).

Motivace (Horme)

Tento termín je používaný Dr. Montessori k popisu kvality dětské pohlcující mysli. Horme/motivace je v každém dítěti a je to „nevědomá síla vůle“, která je pohání k rozvoji a učení.

Práce (Work)

Termín respektu používaný v Montessori třídách k popisu činností a cvičení, kterým se dítě věnuje.

Práce s kartičkami a přiřazování či třídění vyžaduje soustředění, koordinaci oko-ruka, klid a prostor na práci.

Montessori materiály (Montessori Materials)

Vysoce kvalitní učební pomůcky, typicky vyrobené z přírodních materiálů. Montessori materiály jsou účelné, vzdělávají smysly, zvou k opakování a rozvíjejí specifické dovednosti. Každý materiál musí odpovídat montessori principům – například obsahuje kontrolu chyby a rozvíjí jen jednu dovednost. Takové materiály posouvají děti dopředu bez toho, aby rozptylovaly jejich pozornost, nebo přestimulovávaly dítě, tak, jak je to běžné u moderních hraček.

Montessori pomůcky – geometrické tvary

Materiály s otevřeným koncem (Open-Ended Materials)

Hračky, které jsou svou povahou určené k prozkoumání, podněcují představivost a kreativitu a lze je použít mnoha způsoby.

Jemná motorika (Fine Motor Skills)

Koordinace malých svalů, tj. rukou, prstů, zápěstí.

Hrubá motorika (Gross Motor Skills)

Koordinace velkých svalů, tedy nohou, trupu, paží a pohybů celého těla.

Maximální úsilí (Maximum Effort)

Úsilí vynaložené dítětem, kdy se zdá, že využívá veškerou svou duševní a fyzickou energii k dokončení úkolu, tedy „těžké práce“. Kliknutím sem získáte příklady aktivit s maximálním úsilím, které můžete se svým dítětem dělat.

Jeden z typických příkladů maximálního úsilí – přenášení těžkých věcí.

Nido (v angličtině přeloženo jako „Nest“ = hnízdo)

Termín používaný k popisu Montessori připraveného prostředí pro kojence od 6/8 týdnů do přibližně 16 měsíců věku. Používané také pro zařízení pro děti do 2,5 let tj. jesle.

Pre-Casa

Termín používaný některými Montessori školami k popisu Montessori připraveného prostředí pro děti ve věku od 16/18 měsíců do 3 let (pro nás je to období běžněji známé jako „batolecí“).

*Všimněte si, že Pre-Casa není v komunitě Montessori široce uznávaný termín, byl vytvořen proto, aby školy mohly nabízet prostory pro péči o děti do 2,5 věku. U nás se jim ale běžné říká „jesle“.

Casa (v angličtině přeloženo jako „home“ = domov)

Termín používaný k popisu Montessori připraveného prostředí pro děti ve věku 2,5 až 6 let. U nás běžně nazývané „školka“.

Aktivity praktického života (Practical life work/skills)

Praktické každodenní činnosti, které jsou přínosem pro jednotlivce i širší komunitu. Cvičení praktického života rozvíjejí „celé“ dítě a podporují nezávislost. Existují 4 kategorie praktického života:

  1. Péče o sebe (oblékání, čištění zubů/vlasů atd.)
  2. Péče o životní prostředí (uvnitř, tj. zametání, mytí nádobí atd. a venkovní, tj. zalévání rostlin, hrabání listí atd.)
  3. Slušnost a zdvořilost (zasunutí židle, nošení předmětů atd.)
  4. Příprava jídla (krájení ovoce a zeleniny, pečení atd.)
I děti zvládnou mytí nádobí a dělají to rády.

Období vzdoru (Crisis of Opposition)

Termín používaný Dr. Montanarem (průkopníkem sdílení metody Dr. Montessori po celém světě) k popisu posunu ve vývoji. Může začít přibližně v 18 až 36 měsících, kdy dítě začne prosazovat svou vůli, tedy říkat „ne.“ Také známá jako krize sebepotvrzení (tj. „já“ a „moje“). Historicky se této fázi nesprávně přezdívalo ‚terrible twos‘, u nás známé jako „období vzdoru“.

Rostoucí mysl (Growth Mind)

Přesvědčení, že se můžeme naučit nové věci vytrvalou prací, přístupem ke konstruktivní kritice a zkoumáním nových strategií. „Růstové myšlení“ je ochota učit se a měnit se. Pochopení a přijetí, které se můžeme a budeme učit z našich „chyb“.

Odplenkování (Potty Training)

Přirozený proces učení se, jak používat toaletu samostatně, vedený dospělým a iniciovaný dítětem, které projevuje zájem a známky „připravenosti.“ Prostřednictvím učení na toaletě se dítě dopracuje k „samostatnosti na toaletě“. Jako učení spíše než trénink, aby se dospělým připomnělo, aby se zaměřili na proces spíše než na konečný výsledek, tj. dítě bez plenek. Respektující přístup a prvky montessori pedagogiky používají ve své metodě i doktorky Acredolo a Goodwyn v metodě, kterou nazvaly Hurá na nočník, která již odplenkovala tisíce dětí u nás a miliony ve světě.

Program Hurá na nočník lze objednat jak fyzicky, tak čistě v elektronické verzi.

Chcete se dozvědět více o montessori pedagogice?

Připravili jsme pro vás online kurz Montessori inspirace, který obsahuje nezbytně nutnou teorii, k pochopení základních principů, ale hlavně je nabušený spoustou praktických informací a materiálů ke stažení, abyste mohli doopravdy začít. Online kurz je určen pro rodiče dětí od narození do 6 let.

Nejste si ale jistí, že je kurz pro Vás? Chcete se nejdříve dozvědět trošku více? Tak se přihlašte na webinář Začínám s montessori doma a uvidíte sami, jak moc s Vámi montessori myšlenka a principy ladí a rezonuje. Více informací najdete zde >>

Inspirace

Líbil se vám článek?

Chcete dostávat upozornění na podobné články a inspirace emailem?  Klikněte na tlačítko výše.

Můžete se kdykoliv odhlásit.

Najděte kurzy ve vašem městě

Komentáře

Přidat komentář