fbpx

Montessori úklid: Jak učit děti uklízet s radostí

Máte doma malého prcka, který si myslí, že uklízení je spíše utrpením než radostí? Nebo jste na začátku cesty a přemýšlíte, jak dítko naučit těm prvním krůčkům odpovědnosti? Právě pro vás je tento článek!

Každý rodič se někdy potýká s výzvou přesvědčit ty malé neposedné ruce, aby si po sobě uklidily. Možná vám to připadá jako nekonečný boj, ale věřte, že existuje způsob, jak tuto každodenní rutinu přetvořit v radostný a vzájemně podporující rituál. Společně se ponoříme do Montessori principů, abychom objevili citlivý, ale účinný přístup k učení dětí, jak brát péči o své prostředí s radostí a hrdostí.

Senzitivní fáze a individualizovaný přístup

Každé dítě prochází senzitivními fázemi, kdy je nejvíce otevřeno určitým druhům činností. Toto období lze využít k vytváření specifických úkolů na uklízení, které budou odpovídat aktuálním zájmům dítěte. Například, pokud je dítě momentálně fascinováno barvami, můžete začlenit barevné kontejnery na ukládání.

Vzdělávání prostřednictvím aktivity

Vzdělávání prostřednictvím aktivity je klíčovým principem Montessori pedagogiky, který můžeme efektivně aplikovat i při učení dětí uklízet. Tato metoda neklade dítě do role pasivního posluchače, ale aktivního účastníka vlastního učení.

Praktické kroky:

  1. Zapojte děti do procesu vytváření pravidel pro uklízení. Ptejte se na jejich názory a vytvářejte pravidla společně s nimi, posílíte tak jejich pocit vlastní odpovědnosti a zároveň respektujete jejich potřeby. Sedněte si spolu a diskutujte, jak by měl vypadat čistý a uklizený prostor. Ukažte si při společném úklidu, že každá věc mé své jasně dané místo. Tímto způsobem si děti uvědomí, že tato pravidla jsou výsledkem společné dohody a respektují je více.
  2. Přizpůsobte aktivity dětem podle jejich věku a schopností. Pro mladší děti mohou být jednoduché úkoly, jako je ukládání velkých hraček, zatímco starší děti mohou mít na starosti složitější úkoly, jako je skladování menších předmětů a jejich třídění a/nebo ukládání oblečení podle typu.
  3. Propojte uklízení s hrou. Vytvořte například seznam úkolů ve formě hry, kde každý úkol má svou „výhru“ nebo úkol může být spojen s písničkou, kterou si společně zazpíváte. Tímto způsobem děti vnímají uklízení jako zábavu a ne jako povinnost. Pokud potřebujete zapojit více dětí najednou, zkuste na ně hru „uklízecí závody“, kde děti soutěží, kdo dokáže rychleji a lépe uklidit svůj prostor. To podporuje spolupráci a soutěživost zároveň.

Dětem poskytněte vlastní místa pro ukládání věcí. Každá hračka nebo oblečení by mělo mít své vyhrazené místo. Tímto způsobem se děti naučí nejenom uklízet, ale také organizovat své prostředí.

Přínos vzdělávání prostřednictvím aktivity

Aktivní účastí dětí ve vytváření pravidel a rozhodování o svém prostředí se rozvíjejí jejich rozhodovací dovednosti. Učí se vážit si stanovených pravidel a chápat důležitost organizace prostoru.

Schopnost aktivně se účastnit procesu učení se uklízet je přenosná do dalších oblastí života. Děti se učí, jak se organizovat, spolupracovat a cítit se odpovědné za své činy.

Dětem je přirozené kopírovat chování dospělých. Když vidí, že i rodiče si berou čas na uklízení a dávají tomu pozitivní nádech, začnou vnímat uklízení jako součást péče o domov a nejenom jako povinnost.

Více se o montessori přístupu a výchově doma můžete dozvědět v našem webináři „Začínáme s montessori doma“, který najdete zde >>

Inspirace

Líbil se vám článek?

Chcete dostávat upozornění na podobné články a inspirace emailem?  Klikněte na tlačítko výše.

Můžete se kdykoliv odhlásit.

Najděte kurzy ve vašem městě

Komentáře

Přidat komentář