Jak zabavit batole v kuchyni montessori aktivitami

Potřebujete něco uvařit, upéct nebo poklidit v kuchyni, ale s batoletem v závěsu je to nekonečný úkol? Dnes se podíváme na to, jak s pomocí montessori-inspirovaných aktivit můžete dítě nejen zabavit, ale také napomoci jeho přirozenému vývoji.

Začneme tím, co takové batole v kuchyni může dělat. Možná vás to překvapí, ale i batole už může pomaličku začít v kuchyni pomáhat s jednoduchými věcmi jako jsou přidávání surovin do mísy, posypání válu moukou, umývání zeleniny a později i vážení, krájení, odměřování a spoustou dalších věcí.

I když si dobře vzpomínám, že tahle „pomoc“ většinou nadělá mnohem více nepořádku než užitku. I tak je dobré dítě občas nechat „pomáhat“, protože se tím učí spoustu věcí. Ale občas na to fakt není čas a potřebujete spíš dítě nějak zabavit, abyste mohli udělat, co je potřeba. V tom případě máte ještě jednu možnost: připravit dítěti jeho vlastní kuchyňskou aktivitu a tím ho zabavit a jen tak po očku na něho dohlížet při vaší kuchyňské činnosti.

Jak připravit montessori inspirované aktivity

Dneska to bude hlavně o aktivitách, které připravíte přímo pro dítě. Než si ale popíšeme pár aktivit, je důležité vědět, jak aktivity připravit, a také jak je dítěti ukázat, aby vědělo, co s nimi dělat.

Podrobně se tomuhle věnuji v mém online kurzu Montessori inspirace, tady si to alespoň shrneme:

  1. Aktivita by měla být připravena tak, aby odpovídala dovednostem dítěte – volíme vhodné nástroje, přiměřené množství věcí, které jsou v aktivitě atd.
  2. Aktivitu připravíme tak, aby pro dítě byla snadno přístupná – malý stoleček a židlička, nebo na zemi, případně s bezpečným stupínkem, který mu umožní pracovat na kuchyňské lince.
  3. Aktivita má mít logicky stanovený začátek a konec a dítě by mělo být schopné pochopit, co se s aktivitou dělá a jak jí ukončí.
  4. Aktivitu dítěti ukážeme, aby vědělo, jak s ní pracovat.
  5. Aktivita musí dítě bavit! To většinou znamená, že se dítě právě nachází v senzitivním období, kdy si tu či onu dovednost potřebuje osvojit. Na to, co je to pravé, přijdeme tak, že dítě pozorujeme a vidíme, o co se pokouší nebo co ho zaujalo a podle toho připravujeme aktivity.

Aktivity v kuchyni pro batole

Dítě mezi prvním a třetím rokem se vyvíjí tak rychle, že aktivity pro batolata různého věku jsou hodně rozdílné.

U nás doma, když dětem bylo mezi 12 a 18 měsíci, většina aktivit byla spíše senzorického rázu – jsou to aktivity, kdy dítě zkoumá, jaké jsou věci na dotek, jaký zvuk vydávají, když se s nimi rámusí, jak chutnají, když je strčí do pusinky, a jakou mají vůni, když k nim přičichnou.

Šuplík k prozkoumání

Jedna věc, která mi vždy dala příležitost něco málo v kuchyni udělat, byl šuplík pro dítě. Měli jsme v kuchyni jeden šuplík, který byl nízko u země, aby se do něj dítě dostalo. Nebyla na něm pojistka proti otevření a v šuplíku byly věci, které si dítě mohlo kdykoliv vzít a prozkoumat. Nešlo o hračky, ale o skutečné kuchyňské věci jako třeba vařečky, naběračky, váleček na těsto, vykrajovací formičky atd. – nic ostrého, nic nebezpečného, prostě věci, které byly pro batolátko zajímavé a pro mě přijatelné, že je bude prozkoumávat.

Batolátka chtějí být s maminkou, takže je většinu dne máte v závěsu. A když jste v kuchyni, tak to není výjimkou. Můžete je nechat prozkoumávat to, co je v šuplíku.

Batole „pomáhá“ v kuchyni

Když šuplík omrzí, máte další možnosti – tohle bude záležet na vaší fantazii a tom, co právě děláte. Když třeba myjete nádobí, dítě vám může věci podávat. Pokud třeba pečete, dítě si může „modelovat“ z kousku těsta, nebo třeba přisypávat mouku na vál nebo do mísy. Můžete mu dát i jeho vlastní misku s trochou mouky a vařečku a nechat ho míchat.

Aktivity pro děti od 18-36 měsíců

Jakmile se dítě dostane do věku, kdy už je schopné pracovat s aktivitami na tácku, škála možností toho, co by mohlo dělat, se rázem výrazně rozšiřuje. Každé dítě je jiné, takže hranici 18 měsíců berte s velkou rezervou. Některé dítě tohle začíná zvládat už ve 14 měsících, jiné se k tomu dostává až blíže k druhým narozeninám. Aktivity budete opět vybírat podle toho, co dítě zaujme. Často to budou aktivity v návaznosti na to, co vy právě děláte.

Krájení

Když třeba krájíte zeleninu, můžete dítěti připravit aktivitu na krájení třeba banánu příborovým nožem. Volíme něco, co se snadno a dobře krájí, a jako nástroj zvolíme něco, co je pro dítě bezpečné. Příborový nůž je asi nejsnadnější, ale je možné zakoupit i různá krájítka, která snadněji padnou do ručičky dítěte. Jako třeba to, co je na obrázku.

Umývání

Pokud zrovna myjete nádobí a dítě touží po tom vám lézt do umyvadla, můžete připravit aktivitu s vodou, třeba umývání plastových misek nebo ovoce k svačině.

Přesýpání

Dítě se v tomto věku rádo učí pracovat s různými nástroji, jako je třeba lžička, malá naběračka, nebo třeba kleštičky, kterými může přendávat nějakou potravinu z jedné misky do druhé.

Může jít o materiál, který je hrubšího charakteru, jako třeba čočka nebo fazole, nebo něco drobnějšího, jako jáhly či krupice. V každém případě dáváme pozor, aby dítě nedávalo zejména fazolky do pusinky, nosu, uší a tak podobně.

Přelévání

Jakákoliv činnost s vodou má u batolat většinou ohromný úspěch. V kuchyni je obvykle podlaha, která trochu vody snese, což jsou ideální podmínky na přelévání. Aktivitu připravíte na tácek a dáte na stoleček. Cílem je dostat vodu z jedné nádoby do druhé. Můžete přitom trénovat třeba nalévání z džbánku do skleničky nebo u starších dětí třeba rozlévání kapek pipetkou do malé nádoby. Nezapomeňte na tácek dítěti přidat i houbičku nebo hadřík, aby po sobě mohlo nehody hned utřít.

Třídění

Jakmile děti maličko povyrostou, začnou si všímat rozdílů mezi věcmi a začnou si rozvíjet dovednost třídění. Nejprve mohou třídit například dvě velmi odlišné věci jako velké fazole od čočky a později zvládnou roztřídit i více druhů smíchaných dohromady. Začněte něčím jednoduchým. A když dítě aktivitu zvládne, můžete přidat na obtížnosti. Pozor ale, abyste aktivitu neudělali příliš složitou – to pak většinou skončí tím, že dítě všechno vysype na zem a nemá zájem s tím pracovat.

Zametání

Další činnost, která se dítěti bude hodit i bavit a teď je ten správný čas si jí osvojit, je zametání. Pořiďte maličkou lopatičku a smetáček, které se dají snadno koupit v domácích potřebách jako soupravička pro úklid stolu a připravte dítěti zametací aktivitu na tácku. Jakmile aktivitu pochopí, můžete smetáček s lopatičkou nechat v dosahu dítěte a kdykoliv se mu povede něco rozsypat, může to po sobě hned uklidit. V tomhle věku je to ještě zábava a děti většinou zametají s ohromnou radostí.

Chcete se dozvědět víc o montessori?

Pokud vás zajímá montessori pedagogika a chcete se jí inspirovat ve vašem životě s dětmi, připravila jsem pro vás online kurz Montessori inspirace. V kurzu najdete nejen spoustu konkrétních námětů na aktivity, ale také se dozvíte, jak vlastně montessori pedagogika funguje. Podíváme se na její principy, na pomůcky a jejich vlastnosti, na senzitivní fáze dítěte, které vám pomohou vybírat ty správné aktivity ve správný čas a vždy je správně připravit a dítěti předvést. Díky tomu pak budete moci vytvořit nepřeberné množství aktivit pro dítě a připravíte podnětné prostředí, kdekoliv budete. Tyhle vědomosti vám ale poslouží i například k tomu, abyste poznali, co je pro dítě podnětné a rozvíjející a co je zbytečné nebo dokonce škodí. A věřte, že takových „pseudo-montessori“ aktivit a pomůcek najdete na internetu mraky. Díky vašim znalostem ale budete vědět, do čeho neinvestovat a jaké aktivity nepřebírat.

A jestli si ještě nejste jisti s tím, zda absolvovat celý kurz, můžete se zkusit podívat na videa o montessori přístupu zdarma, kde odpovídám na časté montessori otázky, nebo si zkusit jen první lekci online kurzu Montessori inspirace.

Inspirace

Líbil se vám článek?

Chcete dostávat upozornění na podobné články a inspirace emailem?  Můžete se kdykoliv odhlásit.

Najděte kurzy ve vašem městě

Komentáře

Přidat komentář