Jak vychovávat děti s láskou i rozumem? Osvědčené tipy, inspirace i dárečky ve formě slev najdete zde >>
Knihy rozvíjí chuť poznávat a rozvíjet své schopnosti. Také v nich často děti naleznou porozumění a zábavu, které si ponesou i do dospělosti. V našem článku se podíváme na knížky z pohledu montessori pedagogiky a připravili jsme si i nápady na několik aktivit, které můžete vyzkoušet s vašimi dětmi. Tak se inspirujte s námi a ukažte vaším ratolestem svět fantazie i reality.
V období od narození do věku tří let, se dle světově uznávané pedagožky Marie Montessori, utváří hlavní základy pro celý život. Pomocí určitých aktivit a za pomoci správných pomůcek, lze vaše dítě přirozeným a laskavým způsobem připravit na budoucí svět. Můžeme využít osvědčených nápadů této inspirativní ženy k tomu, aby děti bez vynaložení velkého úsilí získávali znalosti a bavilo je to. V období až do věku šesti let, které se nazývá senzitivní, je u dítěte důležitá takzvaná „absorbující mysl,“ která mu umožňuje přizpůsobovat se svému okolí a získávat snadno znalosti. Jakmile toto období skončí, je pak náročnější danou dovednost získat. Společně se podíváme na to, jak můžeme díky těmto vědecky podloženým principům, pomoci z našeho dítěte vychovat klidné, rozvinuté a vzdělané dítě. A dnes se zaměříme na práci s knihami.
V období mezi patnáctým měsícem a třemi roky, se dítě seznamuje s jazykem, která slyší okolo sebe. A ještě dříve, než jej dokáže samo používat, chápe významy jednotlivých slov i vět. V tomto období můžeme vývoj jazyka podporovat a pomáhat mu utvářet velkou slovní zásobu. K tomu můžeme využít i prohlížení obrázkových knížek. Když budeme ukazovat to, co která věc znamená a popíšeme ji správnými jmény. Je dobré používat i přídavná jména a spojovat jednotlivá slova s významem i za pomocí hmatu, sluchu, čichu. Když si například budete číst o ptáčcích, ukažte batoleti třeba peříčko a nechte jej si ho osahat nebo si pusťte nahrávku s ptačím zpěvem.
Knihy by měly podněcovat zájem našich dětí, aby si je sami chtěli prohlížet a zkoumat, proto je dobré vybírat ty se zajímavými a hezkými ilustracemi a podle zájmu dítěte je obměňovat. Díky častému prohlížení u dítěte rozvíjíme estetické cítění a pozornost. S knihami jde také dělat i mnoho aktivit pro rozvoj a fungování mozku. Knihy můžeme prohlížet společně a vyprávět si s dítětem, nebo ho nechat, aby si stránky prohlíželo samo. Ale pouze, když má na to chuť. Tím mu dáváme prostor pro rozvíjení samostatnosti a samovolnou hru.
Zde se můžete seznámit se základními principy respektování a naslouchání vašemu dítěti pomocí práce s knihou. Zvýšíte také jeho touhu se učit a stát se tak samostatnou osobností. Ale je dobré si uvědomit, že každé dítě má svou vlastní rychlost a tempo. Proto je dobré respektovat tento důležitý fakt a nechtít zázračné výsledky hned. Nejdůležitější je ale váš osobní přístup k vaší ratolesti, respekt, láska a také vaše naslouchání.
Četba je krásnou cestou k poznání různých světů i cestou, kterou můžeme ve výchově jít. Ukažte ji vašim dětem a vykročte společně zábavnou formou k poznání světa. Číst každý den vašemu dítěti je velmi důležité pro jeho budoucí rozvoj. Pokud vás zajímá o tomto tématu více, navštivte některý z našich kurzů s prvky montessori pedagogiky „Poznáváme svět“ a naučte se, jak děti smysluplně a zábavně vzdělávat. Pokud vás zajímá také čtení s mladšími dětmi, miminky a batolaty, můžete si přečíst i náš inspirativní článek „ Co je dobré vědět o čtení s miminky a batolaty“ na naší stránce Baby Signs. Naleznete v něm i informace o propojení prohlížení knih s znakováním.