7 tipů jak podpořit lásku ke knihám u batolete ve stylu Montessori

Knihy rozvíjí chuť poznávat a rozvíjet své schopnosti. Také v nich často děti naleznou porozumění a zábavu, které si ponesou i do dospělosti. V našem článku se podíváme na knížky z pohledu Montessori pedagogiky a připravili jsme si i nápady na několik aktivit, které můžete vyzkoušet s vašimi dětmi. Tak se inspirujte s námi a ukažte vaším ratolestem svět fantazie i reality.

 

Montessori pohled na učení

V období od narození do věku tří let, se dle světově uznávané pedagožky Marie Montessoriové, utváří hlavní základy pro celý život. Pomocí určitých aktivit a za pomoci správných pomůcek, lze vaše dítě přirozeným a laskavým způsobem připravit na budoucí svět. Můžeme využít osvědčených nápadů této inspirativní ženy k tomu, aby děti bez vynaložení velkého úsilí získávali znalosti a bavilo je to.  V období až do věku šesti let, které se nazývá senzitivní, je u dítěte důležitá takzvaná „absorbující mysl,“ která mu umožňuje přizpůsobovat se svému okolí a získávat snadno znalosti. Jakmile toto období skončí, je pak náročnější danou dovednost získat. Společně se podíváme na to, jak můžeme díky těmto vědecky podloženým principům, pomoci z našeho dítěte vychovat klidné, rozvinuté a vzdělané dítě. A dnes se zaměříme na práci s knihami.

Podpora a vývoj jazyka

V období mezi patnáctým měsícem a třemi roky, se dítě seznamuje s jazykem, která slyší okolo sebe. A ještě dříve, než jej dokáže samo používat, chápe významy jednotlivých slov i vět. V tomto období můžeme vývoj jazyka podporovat a pomáhat mu utvářet velkou slovní zásobu. K tomu můžeme využít i prohlížení obrázkových knížek. Když budeme ukazovat to, co která věc znamená a popíšeme ji správnými jmény. Je dobré používat i přídavná jména a spojovat jednotlivá slova s významem i za pomocí hmatu, sluchu, čichu.  Když si například budete číst o ptáčcích, ukažte batoleti třeba peříčko a nechte jej si ho osahat nebo si pusťte nahrávku s ptačím zpěvem.

Knihy pro rozvíjení samostatnosti

Knihy by měly podněcovat zájem našich dětí, aby si je sami chtěli prohlížet a zkoumat, proto je dobré vybírat ty se zajímavými a hezkými ilustracemi a podle zájmu dítěte je obměňovat. Díky častému prohlížení u dítěte rozvíjíme estetické cítění a pozornost. S knihami jde také dělat i mnoho aktivit pro rozvoj a fungování mozku. Knihy můžeme prohlížet společně a vyprávět si s dítětem, nebo ho nechat, aby si stránky prohlíželo samo.  Ale pouze, když má na to chuť. Tím mu dáváme prostor pro rozvíjení samostatnosti a samovolnou hru.

Montessori nápady na aktivity s knihami

Zde se můžete seznámit se základními principy respektování a naslouchání vašemu dítěti pomocí práce s knihou. Zvýšíte také jeho touhu se učit a stát se tak samostatnou osobností. Ale je dobré si uvědomit, že každé dítě má svou vlastní rychlost a tempo. Proto je dobré respektovat tento důležitý fakt a nechtít zázračné výsledky hned. Nejdůležitější je ale váš osobní přístup k vaší ratolesti, respekt, láska a také vaše naslouchání.

  1.  Využití miniatur při prohlížení knih. Při čtení a prohlížení knih si připravíme malé miniatury věcí, které se v obrázku objevují. Použijeme je na to, aby si dítě jejich pomocí vytvořilo vztah mezi danou věcí a tou na obrázku. Dětem se tyto malé věci líbí a baví je poznávání. Časem lze s těmito předměty a obrázky hrát složitější hry na hledání a popis.
  2. Jak se nosí a prohlíží kniha. Jendou z aktivit, kterou je dobré naučit dítě brzy po tom, co shledáme jeho zájem o knihy, je způsob jejího nošení a otáčení stránek. Ukážeme mu, aby knihu při přenášení pevně drželo oběma rukama a pevně sevřelo. Poté ho necháme knihu položit jemně na zem a otáčíme s ním strany. Za pomoci palce a ukazováčku s nimi otáčíme. Nechte dítě plně se soustředit, a když mu to nepůjde, pomozte mu. Při této činnosti si rozvíjí jemnou motoriku. Ze začátku je dobré vybrat knihy s tvrdými stránkami a až později využít ty jemnější.
  3. Vrácení knih na své místo do knihovny. Po skončení prohlížení je dobré vysvětlit dítěti, že je třeba dát knihu zpět na své místo. Znovu ukážeme, jak se kniha vezme a nosí v obou rukách a dbáme na její úklid. Tuto činnost se nenaučí hned, proto je dobré ji vždy po prohlížení opakovat. Brzy se naučí i vložit knihu mezi ostatní do knihovny.
  4. Koutek na čtení. Když zjistíte, že má dítě o čtení zájem, je dobré mu pro tuto aktivitu udělat vhodný prostor. Připravte mu místo, kde bude mít své knížky v knihovně a k němu polštářek na sezení nebo kobereček. Je dobré, aby toto místo bylo klidné, aby se dítě při prohlížení mohlo soustředit. Brzy pochopí, že se knihy prohlíží tam a samo si pro ně bude chodit.
  5. Hlasité čtení. Každý den je dobré věnovat se alespoň chvíli společnému čtení z knížky. Mluvte při tom nahlas a vyprávějte nějaký krátký příběh. Dítě si posaďte vedle sebe a při čtení ukazujte obrázky. Podle věku a trpělivosti zvažte délku čtení. Za začátku stačí jen chvilka. Podporujete tím jeho smysl pro trpělivost a dítěti se líbí, že je do čtení zapojeno. V průběhu příběhu mu ukazujte obrázky a povídejte si o nich.
  6. Návštěva knihovny. Zajímavým výletem pro dítě je návštěva knihovny. Můžete jej tam vzít, ukázat knížky a nechat si jich pár vybrat na doma. Společně pak po několika dnech knihy můžete vrátit a opakovat půjčení. Také můžete využít zájmové kroužky a aktivity, které pořádají knihovny.
  7. Knihkupectví. Jendou za čas můžete vzít dítě do knihkupectví, aby si jednu knížku vybralo samo. Nějakou dobu můžete dítě nechat prohlížet jednotlivé publikace a pak mu vysvětlit, že si jednu může vzít domů. Výběr nechte na něm.

Četba je krásnou cestou k poznání různých světů i cestou, kterou můžeme ve výchově jít. Ukažte ji vašim dětem a vykročte společně zábavnou formou k poznání světa. Číst každý den vašemu dítěti je velmi důležité pro jeho budoucí rozvoj. Pokud vás zajímá o tomto tématu více, navštivte některý z našich kurzů s prvky Montessori pedagogiky Poznáváme svět a naučte se, jak děti smysluplně a zábavně vzdělávat. Pokud vás zajímá také čtení s mladšími dětmi, miminky a batolaty, můžete si přečíst i náš inspirativní článek „ Co je dobré vědět o čtení s miminky a batolaty“ na naší stránce Baby Signs. Naleznete v něm i informace o propojení prohlížení knih s znakováním.

Komentáře

Přidat komentář