Rostoucí mysl

Ing. Michaela Tilton, MBA měla na toto téma přednášku na konferenci Neurověda ve vzdělávání, jejíž třetí ročník se uskuteční 27. dubna 2016 v michaela_profilPraze. Co je rostoucí mysl, přiblížila v rozhovoru.

Co si rodiče mohou představit pod pojmem rostoucí mysl?

Většina lidí patří do jedné ze dvou skupin – ti, kteří věří, že inteligence je to, s čím se člověk narodí a nedá se nijak ovlivnit a ti, kteří věří, že inteligentním se člověk stává díky tomu, že se učí. Názor první skupiny se označuje jako fixní myšlení a u druhé skupiny myšlení růstu. Asi nikoho nepřekvapí, že zatímco zastánci názoru fixního myšlení se většinou soustředí na aktivity, které jim jdou a nepokoušejí se o věci, ve kterých nejsou dobří – nakonec, proč také, když věří, že jim to prostě nebylo z hůry dáno. Tím pak limitují své učení a růst svého mozku. Naopak lidé patřící do druhé skupiny se nebojí výzvy a chápou, že vytrvalost a úsilí mohou měnit jejich studijní výsledky. Logicky, tato skupina se více snaží naučit se nové věci, a proto více intelektuálně roste.

Co je pro rozvoj mozku nezbytné?

Těch faktorů je víc, já bych se ale chtěla věnovat hlavně prostředí a to nejen fyzickému, ale i emočnímu. Například láska a láskyplné prostředí jsou nezbytně nutnou ingrediencí rozvoje inteligence dítěte, a to i v tomto unikátním období. Je to proto, že v okamžiku, kdy mozek zaznamená stres nebo jakékoliv nebezpečí, proces učení je rázně ukončen biochemickou reakcí, která přesune soustředění mozku do pozice sebezáchovy a obrany. Dítě, které se cítí ohroženo, soustřeďuje veškerou svou pozornost na tento pocit a nezbývá mu kapacita na to, učit se něco nového. Láskyplné prostředí má tedy pro dítě význam daleko přesahující jeho emoční rozvoj.

V souvislosti s vývojem mozku se mluví i o tzv. senzitivních fázích. Co si pod tímto pojmem představit?

Senzitivní fáze v raném rozvoji mozku je období, kdy je mozek jedinečným způsobem připraven na rozvoj určité dovednosti. Pokud je dítě v této době vystaveno optimálnímu prostředí, které podporuje rovoj této konkrétní dovednosti, bude ho to nesmírně bavit a navíc se to bude učit velmi rychle a bez úsilí. Mezi tyto senzitivní fáze tradičně patří funkce mozku jako schopnost vizuální a sluchové interpretace, emoční kontrola a vytváření zvyků ve způsobech reakcí na různé situace, což značně ovlivňuje povahu nebo temperament dítěte. Všechny tyto čtyři funkce se začínají rapidně rozvíjet ihned po narození a vrcholí mezi prvním a druhým rokem života a jsou prakticky ukončeny kolem čtvrtého roku, i když v menší míře pokračují až do příbližně sedmého roku života.

Další senzitivní fáze, které vrcholí v přeškolním věku, jsou rozvoj jazyka, vytváření konceptů, položení základů sociálních dovedností a předmatematické představy. Pokud se dítě v tomto období raného rozvoje mozku nachází v prostředí, které je vhodné k rozvoji těchto dovedností, bude se optimálně rozvíjet. V případě, že prostředí neumožní optimální rozvoj těchto dovedností, sníží se míra dosažení jeho potenciálu.

Komentáře

Přidat komentář