Škodí sledování videí dětem do 3 let?

Doporučení ohledně sledování videí u malých dětí se diametrálně rozcházejí. Někdo říká, že škodí, někdo tvrdí, že rozvíjí dovednosti. Tak jak to vlastně je? V tomto článku se podíváme na výzkum a to, co vlastně o této otázce víme.

Možná máte doma miminko či batole a bojíte se mu pustit video, protože jste si někde přečetli, že to může poškodit jeho mozek. Nebo možná používáte dětská videa jako chůvičku a posadíte dítě před obrazovku kdykoliv potřebujete mít od něho klid. A nebo patříte do skupiny rodičů, kteří bedlivě hlídají čas strávený před obrazovkou a pečlivě vybírají jen nejlépe hodnocené edukační programy pro dítě a očekávají, že se tím dítě rozvíjí. Pojďme se podívat na to, co o této problematice jako lidstvo už víme, co začínáme tušit, ale potřebujeme ještě dále studovat a co zatím prostě vůbec nedokážeme objektivně posoudit.

Co už víme

Navzdory tomu, že v minulosti bylo vydáno několik kontroverzních doporučení, včetně třeba toho, které vydala světová zdravotnická organizace (World Health Organization – WHO), zatím nemáme k dispozici dostatek informací k tomu, aby se odborníci shodli na konkrétním čase, jak dlouho mohou malé děti sledovat videa, aby to neovlivnilo negativně jejich vývoj.

„Jako psychologové nutně potřebujeme mít vědecké důkazy o tom, co doporučujeme. A ty nám ale stále chybí, “říká Jerri Lynn Hogg, PhD, mediální psycholog na Fielding Graduate University. „Máme představu, ale problém je v tom, že technologie je čím dál sofistikovanější a rozmanitější.“

Počet studií na toto téma ale zejména v posledních letech vzrostl, a tak začínáme mít stále jasnější představu o tom, co sledování videí malým dětem přináší a čeho je lepší se vyvarovat.

Nepoužívejte videa jako chůvu

V každém případě už víme, že pokud dítě sleduje edukační či zábavné pořady příliš často, negativně to ovlivňuje jeho vývoj. Děti, které před obrazovkou seděly několik hodin denně, zaostávaly za ostatními dětmi v jazykovém i kognitivním vývoji a to i v případě, že sledovaly pouze edukační videa. Jedná se o děti, které sledováním videí tráví i několik hodin denně. Problém je i v tom, že dlouhodobé sledování videí může přispět i k závislosti na médiích a negativnímu vlivu na rozvoj osobnostních charakteristik dítěte. Děti pak mohou mít potíže s chováním a adaptací v kolektivu.

Nečekejte, že se dítě samo učí jen z videí

Možná kupujete jen edukační videa a čekáte, že dítě se z nich toho spoustu naučí. Tady se výzkum trochu rozchází. Některé studie ukazují, že dítě se samo jen z obrazovky ve věku do 3 let toho mnoho nenaučí. Nejspíš je to proto, že ještě nejsou schopny rozpoznat rozdíl mezi realitou a tím, co se děje na obrazovce. V jedné studii výzkumníci reagovali na to, co dítě na obrazovce dělalo bez toho, aby je dítě vidělo, ale ani to nepomohlo, aby se dítě z obrazovky učilo. Dokonce ani to, že dítě program zajímá, neznamená, že se z něj učí. Jedna studie dokonce ukázala, že i když rodiče měli pocit, že se dítě z programu učí, tak v testech dítě žádné pokroky neukázalo.

Jiné studie ukazují, že dobře udělané edukační programy pro děti od 3 do 6 let už mohou dítěti pomoci učit se nové věci přímo z obrazovky. My se ale v tomto článku věnujeme miminkům (0-12 měsíců) a batolatům (12-36 měsíců) a tam se zatím zdá být edukační účinek videí značně omezen, pokud dítě sleduje videa samo.

Používejte edukační videa správně

Tohle by vás možná mohlo vést k tomu zavrhnout všechna edukační videa a dítě k nim vůbec nepouštět. To by ale bylo unáhlené. Existují totiž výjimky a hlavně se ukázalo, že pokud rodiče edukační videa sledují spolu s dětmi a komentují to, co je na obrazovce a s dítětem o tom mluví, pak videa skvěle fungují. Můžete takto rozvíjet slovní zásobu dítěte, jeho komunikační dovednosti, nebo ho třeba učit i cizí jazyk. Video se stane vlastně takovým zpestřením společného učení a v některých případech také jako kouč pro rodiče, jak s dítětem komunikovat.

Tohle se zejména osvědčilo u videí na angličtinu. Rodič slyší správnou výslovnost a stavbu věty a může jí pro dítě zopakovat. Dítě vidí na obrazovce, o čem se mluví. Rodič se ptá dítěte v angličtině, co dítě na obrazovce vidí a dítě odpovídá. Takhle můžete udělat kurz angličtiny pro vaše dítě kdykoliv budete chtít. A protože rozvoj jazyka vyžaduje pravidelnost a čas, ideální je, když si uděláte třeba dvaceti-minutovku denně s vaším dítětem. Můžou vám k tomu posloužit třeba videa GoKids English.

Jak dlouho se dítě může dívat na videa

Tohle už nás vede k tomu, jak dlouho je moc dlouho, nebo chcete-li, jaká doba je ideální na sledování videí. Tak tady jsme právě v místě, kde si musíme přiznat, že vlastně nevíme.

Je těžké tohle vůbec rozklíčovat. Studie musí brát ohled i na další faktory rozvoje dítěte, takže se by se třeba dalo očekávat, že dítě, kterému se rodiče věnují, a které současně sleduje videa třeba hodinu denně, bude nejspíše v testech na tom lépe, než dítě, kterému se rodiče nevěnují, ale na videa se nedívá vůbec.

Studie, které ukazují, že sledování videí několik hodin denně zpomaluje rozvoj dítěte jsou současně ovlivněny tím, že rodič, který nechá dítě tak dlouho se dívat na videa se mu asi tak moc nevěnuje. Takže tady je asi nejlepší použít zdravý selský rozum a používat videa vědomě k tomu, aby se dítě na chvilku zabavilo, když to na potřebujeme, ale ne jako náhražku ostatních aktivit. Nakonec i když si třeba potřebujeme vyklidit myčku, tak můžeme použít prospěšnější aktivity pro dítě, než ho posadit před obrazovku. Inspirace získáte na blogu nebo v online kurzu Montessori inspirace.

Co zatím nevíme

Musíme si tedy přiznat, že stále je potřeba mnohem více výzkumu v této oblasti, abychom zjistili, jaký čas je optimální pro sledování videí a také jaká videa mají potenciál dítě rozvíjet a odlišit je od těch, která slouží pouze jako zábava.

Závěrem

Patříte-li mezi rodiče, kteří mají strach dítěti pustit video, protože se bojíte nežádoucích následků pro vaše dítě, tak věřte, že není potřeba panikařit. Pokud dítě sleduje videa jen omezenou dobu (třeba jen pár desítek minut denně) a tohle sledování je vyvážené podnětnými aktivitami, kterým se s dítětem věnujete po zbytek dne, není třeba se obávat, že ho sledování videí nějak negativně ovlivní. Pokud chcete, aby se dítě z videí i něco naučilo, pak je potřeba jednak vybrat vhodná edukační videa (ne všechna videa, která tvrdí, že jsou edukační jsou skutečně vytvořena na základě výzkumů a znalostí o specifičnosti učení dětí do 3 let) a také – a to především – je potřeba videa sledovat s dítětem a s dítětem si přitom povídat. V takovém případě vám videa mohou pomoci a to zejména při učení cizího jazyka. Je také dobré řídit se selským rozumem a pamatovat na přísloví, že „nic se nemá přehánět“ a „všeho moc škodí“ 🙂

Zdroje a další informace

YOUTUBE & YOUNG CHILDREN: RESEARCH, CONCERNS AND NEW DIRECTIONS

Are Baby Educational Videos and Apps Really Making Your Child Smarter?

Why your toddler can’t learn from a screen

What do we really know about kids and screens?

Inspirace

Líbil se vám článek?

Chcete dostávat upozornění na podobné články a inspirace emailem?  Můžete se kdykoliv odhlásit.

Najděte kurzy ve vašem městě

Komentáře

Přidat komentář