Jak učit miminko angličtinu, i když ji sami dokonale neovládáte

Chcete dát vašemu dítěti ohromnou výhodu toho, že angličtinu bude zvládat už od raného dětství, ale nevíte jak na to? V tomto článku se podívám na to, jak to zvládnout, i když možná potřebujete angličtinu sami vylepšit.

K napsání tohoto článku mě inspirovala maminka Petra K., která mi napsala:

Dobrý den, paní Michaelo,

na začátek bych chtěla říct, že jsem se nadchla pro Vaše kurzy. Již mám za sebou znakovaní a první lekci z kurzu Montessori inspirace.

Synovi bude zanedlouho 6 měsíců. Zaujala mě velmi informace o tom, že si jazyk děti zapisují mezi 6-9 měsícem. Ráda bych k tomuto měla dotaz.
Já ani manžel nemluvíme plynule anglicky, nějaká slovíčka známe, ale není to na učení našeho syna. Jak tedy postupovat, abychom ho naučili „něco“ tak, aby byl pro jazyk připravený?

Předem moc děkuji za odpověď.

Jak nepropásnout první senzitivní období na položení základů jazyka

Dítě si začíná jazyk rozvíjet už od narození (a dost pravděpodobně i ještě dřív). Prvních 6-9 měsíců je ale specifických jednou zásadní věcí – je to období, kdy si dítě vytváří preference na jazyk nebo jazyky. V tomto období si totiž dítě dokáže poměrně rychle a snadno vytvořit otisky fonémů jazyka nebo jazyků, kterými na ně mluvíme. Ve výzkumech se ukázalo, že stačí i jen několik málo desítek hodin (samozřejmě v pravidelných krátkých intervalech, nebo chcete-li „lekcích“ rozložených do několika měsíců).

Díky tomu, že si dítě fonémy otiskne, bude schopné se v rozvoji jazyka posunout dál. Umožní mu to totiž rozpoznávat jednotlivá slova. Možná jste si všimili, že když slyšíte jazyk, který vůbec neovládáte, tak je pro vás těžké jednotlivá slova v mluvené řeči rozlišit – vše vám tak nějak splývá dohromady. No, a přesně tak to splývá dítěti, než si otisky jazyka vytvoří.

Jakmile jsou otisky vytvořeny, dítě získá tuto dovednost a posouvá se v učení jazyka do fáze, kdy si začíná ke slovům přiřazovat význam a na jazyk se začíná soustředit, protože si na něho vytvořilo preferenci.

Na dítě je nutné mluvit

Pokud chceme tohoto období využít, aby si dítě vytvořilo otisky angličtiny, na dítě je nutné mluvit. Nestačí totiž angličtinu poslouchat z audionahrávek nebo z videí. Ideálně byste si objednali lektora (nejlépe rodilého mluvčí), který si s vaším miminkem bude chodit hrát třeba 3x týdně na 20 minut po několik měsíců. Když tohle není možné, můžete se do toho pustit i sami – a to dokonce i v případě, že na tom s angličtinou nejste zrovna nejlépe.

Když neumíte dobře anglicky, zkuste to s videi

Pořiďte si videa, která jsou vhodná pro nejmenší děti. Můžete si například pořídit videa Baby Signs a GoKids English, která se soustředí na rozvoj řeči a která jsou vytvořená tak, aby odpovídaly vývojovým potřebám dětí od 6 měsíců. Pusťte dětem video, ale to samo o sobě nestačí! Dítě potřebuje vidět, jak na něho vy mluvíte, takže videa používejte jako vodítko. Opakujte slova a věty z videa tak, aby se dítě dívalo na vás. Fráze, které se naučíte z videa, pak používejte i v běžném životě s dítětem.

Snažte se o co nejlepší výslovnost

Tohle možná bude pro vás největší oříšek. Potíž totiž je, že pokud vy sami nemáte dobře otištěné fonémy angličtiny, tak vaše výslovnost nebude ideální. To, co situaci ještě komplikuje, je to, že bez otisků fonémů vy vlastně neslyšíte správně anglickou výslovnost, a proto máte nesprávný přízvuk, i když něco opakujete.

V dospělosti se už otisky fonémů vytváří mnohem hůře a trvá to velmi dlouho. Můžete to ale vzít zkratkou. Existuje totiž program, který vytvořili neurovědci, a jako jediný na světě se v první řadě zabývá právě přípravou mozku na angličtinu, tj. vytvořením otisků fonémů a tréninkem kognitivních funkcí v angličtině – více o SciLearn English se dozvíte zde.

Pokud si výslovnost zlepšíte (klienti programu SciLearn English toho obvykle dosáhnout už za 3-6 měsíců), vaše dítě z toho bude ohromně benefitovat.

Pokud ale výslovnost zůstane nedokonalá, i tak má smysl se do učení angličtiny pustit, protože později je mnohem snadnější doladit výslovnost, než začínat s jazykem.

Na výslednou výslovnost dítěte stejně bude mít vliv hlavně to, jak a kde bude dítě angličtinu používat. Zapomeňte na mýty o tom, že přízvuk získá dítě od matky! Kdyby toto byla pravda, tak by například všechny ráčkující matky musely mít ráčkující děti. A my dobře víme, že to tak není. Nebo pokud znáte třeba nějakou maminku s krásným přízvukem z Moravy, která bydlí trvale v Praze, tak její dítka zaručeně moravský přízvuk nemají. Takže tak nějak podobně to bude i s anglickým přízvukem vašich dětí.

Mimochodem, na tohle myslete i pokud budete vybírat lektorku angličtiny pro vaše dítě. To, že umí učit a dítě jí má rádo, je důležitější než to, jestli je rodilá mluvčí.

Zkuste říkanky, písničky a knížky

I tohle zvládnete, pokud angličtinu neválíte. Najděte knížky vhodné pro miminka – takové, kde jsou velmi jednoduché obrázky, ideálně jen jedna věc na stránce a s jednobarevným pozadím. Nám se osvědčily knížky Baby Signs a GoKids English s názvem Circle Time Books, kde najdete 12 témat, které zajímají děti od 6 měsíců do 3 let. Prvních 6 témat je zpracováno právě pro miminka. Prohlížejte si s dítětem knížku, čtěte mu ji a mluvte přitom na dítě. Pokud dítě znakuje, může se čtení i aktivně účastnit pomocí znaků.

Stejně tak je to s písničkami. Je potřeba opět nají písničky vhodné pro miminka – snadné melodie, jednoduché texty. Přesně takové, jako jsou v písničkách GoKids English. Nemusí jich být moc. Ve zmíněných písničkách najdete opět stejných 12 témat jako v Circle Time Books a na každé téma jsou jen 2 písničky. Společně si pak můžete zpívat u aktivit jako třeba před jídlem, při koupání, o zvířátkách v zoo nebo na farmě, při cestě v autě – na to všechno tam písničky najdete.

Naučte dítě také nějaké jednoduché říkanky vhodné pro miminko. Něco podobného jako třeba Paci, paci, pacičky v češtině. My jsme doma například používali Patty cakeItsy Bitsy Spider. Oboje můžete hodit do vyhledávače a najdete slova i videa, jak na ně.

Znakování vám pomůže při rozvoji jazyka

Znakování vám pomůže nejen při čtení knih, ale celkově při rozvoji češtiny i angličtiny. Znaky totiž vytvoří jakýsi most mezi oběma jazyky, kde stejný znak má dva různé zvuky (slova). Navíc, znakující děti v průměru začínají dříve mluvit a mají větší slovní zásobu než jejich neznakující vrstevníci. Obě moje bilingvní děti znakovaly a bylo krásné sledovat, jak jim znakování pomohlo.

Kurzy angličtiny pro nejmenší

Pokud se domníváte, že na kurzy má vaše miminko ještě spoustu času, zvažte to ještě jednou. Kurzy angličtiny, které jsou vytvořené pro miminka a batolátka, vám mohou dát víc, než se na první pohled zdá. Nejen, že tam dítě pochytí nová slovíčka, ale setká se tam taky s dalším člověkem, který bude na dítě mluvit anglicky. To je důležité proto, že výzkum ukazuje, že čím více lidí na dítě mluví, tím efektivnější je učení jazyka. Takže každý člověk navíc se počítá.

No a kdyby tohle nestačilo, v kvalitních kurzech angličtiny se také můžete inspirovat tím, co s dítětem doma v angličtině dělat. Naučíte se řadu říkanek, písniček, aktivit a k nim i celou slovní zásobu – takže v hodinách dávejte bedlivý pozor a vytěžíte z toho mnohem víc.

No a kam se na kurzy vydat? Zkuste třeba kurzy GoKids English, které mají návaznost od 6 měsíců do 6 let a pak děti mohou plynule přejít na školní angličtinu SciLearn English.

Máte nějakou otázku otázku ohledně učení angličtiny? Napište mi a třeba mě inspirujete k napsání dalšího článku 🙂

Chcete se dozvědět, až zase něco o angličtině napíšu, nebo budu pořádat příští webinář či kurz?

Inspirace

Líbil se vám článek?

Chcete dostávat upozornění na podobné články a inspirace emailem?  Můžete se kdykoliv odhlásit.

Najděte kurzy ve vašem městě

Komentáře

Přidat komentář