Mini lekce angličtiny: Učíme se barvy

O tom, jak a kdy využít jednotlivá senzitivní období dítěte, kdy je vhodné začít s výukou cizího jazyka a vše, co s tím souvisí, o tom jsme si společně povídali v kurzu Montessori inspirace online. A protože GoKids English kurzy v prezenční formě momentálně není možné navštěvovat, rozhodla jsem se, že vám představím pár tipů na doma, jakým způsobem můžete vaše děti učit např. barvy v angličtině a to už od batolecího věku.

Nemusíte se vůbec ničeho bát, tohle hravě zvládnou i ti z vás, kteří s angličtinou moc nekamarádí. Není potřeba pořizovat žádné zvláštní pomůcky. Bohatě si vystačíte s tím, co máte doma a běžně s dětmi při hraní používáte.

Než začneme s konkrétními aktivitami, mám pro vás 2 základní pravidla, která uplatňují i naše lektorky GoKids English v kurzech angličtiny pro děti.

Pravidlo č.1 – Nepřekládejte se

Nepřekládejte tzn. neříkejte vždy větu česky a následně anglicky! Nikdy. Dítěti tím nepomůžete a hlavně ho budete mást. Vzpomeňte si na to, když jste ho učili česky – také jste se nepřekládali! Vaše dítě se stejně dokáže naučit i další jazyky. A pokud už vaše dítě česky docela slušně mluví, tak mu možná vaše překlady na krátko jakoby pomůžou v porozumnění, ale z dlouhodobého hlediska mu to jen ztíží schopnost učit se angličtinu, jako by to byla jeho druhá mateřština. Zvykne si všechno si v hlavě překládat a potáhne to za sebou jako balvan. A to je chyba.

Naším cílem je dítě naučit v angličtině myslet. Chceme, aby se angličtina stala plnohodnotným druhým jazykem a zcela přirozenou součástí tak, jako mateřština. Proto si musí dítko jednotlivé fráze, větné rámce a slova zažít, spojit s reálnou situací a prakticky zafixovat. Jakmile si jazyk takhle osvojí, reakce na podněty se stává rychlejší a daleko přirozenější. To je to, co mnohým českým studentům chybí a s přibývajícím věkem už se toho jen obtížně zbavují 🙁 Nebojte se, že vám dítě nebude rozumět. Je to stejné, jako když se učí mateřštinu – na začátku také rozumí nejprve mimice, tónu hlasu a spojuje si to s tím, co říkáte a co ukazujete 🙂

Pravidlo č.2 – Nenuťte mluvit

I když se vám může zdát, že je to dobrý nápad a že si tím dítě spíše ukotví v hlavě to, co se ho snažíte naučit, nedělejte to – nechtějte po děťátku, aby za každou cenu po vás opakovalo slovíčka nebo věty. Snažte se respektovat to, že každé dítko má své tempo a až to bude chtít říct nahlas a zopakovat si, co říkáte, udělá to. Je to opět to samé, jako když se učí mateřštinu. Také dítku sice říkáte „řekni máma“, ale je jasné, že zprvu je daleko výmluvnější mimika a gestikulace, než se odváží to poprvé vyslovit. A vy to chápete a usmíváte se a možná i znakujete. A to samé platí pro každý další jazyk, který se učí. Vím, může to být těžké, když už dítko nějaká slovíčka česky říká, najednou neslyšet odezvu, ale vydržte a nenuťte ho. Ono se to podá.

Jak jsem ale naznačila – kdo znakuje, má neskutečnou výhodu! Pro naše kurzy GoKids! English pro batolátka do 3let používáme právě i znaky z programu BabySigns. A proč? Je to skvělý most mezi jazyky a je to prvek, který děti znají a vědí, co to znamená. Pokud tedy znakujete, zapojte i ruce a uvidíte, jakou rychlostí dítko pochopí, o co v téhle chvíli jde! Takže pokud ještě nevíte, jak na znakování, můžete se to ještě dnes naučit v online kurzu znakování.

V jednoduchosti je síla

A teď už Go Kids, Go! Z mého pohledu nesmíme nikdy zapomenout na to, že čím jednodušší aktivita je pro prvotní nácvik vybraná, tím snazší a uchopitelnější je celý proces i pro samotné děťátko. Proto mějte na paměti, že když se dítě s označením barviček teprve seznamuje, méně je více. Na úvod bohatě stačí 1 barva a je na vás, kterou si vyberete nebo která se líbí vaší ratolesti.

Třídíme korálky

Máte doma klasické barevné dřevěné korálky? Bývá to takový běžný dárek pro děti cca od 2 let, kdy se snažíme podpořit rozvoj jemné motoriky a dítko se učí navlékat korálky na šňůrku…Tak teď si je nachystejte, budou se hodit.

Společně s děťátkem si sedněte a nechte ho, ať si samo vybere nějakou barvu – ať klidně chvíli korálky přebírá, okoukněte, která barva se mu pozdává nejvíce. Tu vyberte a jednoduchou větou barvu představte. Vezměte korálek do ruky, ukažte a řekněte: „This one is yellow/blue/red/green…“ (pro názornost já zůstanu u modré tedy blue).

Pomůžeš mi vybrat všechny tyhle modré? „Can you help me pick all the blue ones? A začněte sami vybírat ty modré. Pomalu, jeden po druhém. Pokaždé, když korálek vezmete, ukažte ho děťátku a zopakujte: „This one is blue.“ nebo „This is a blue bead.“ a/nebo „I like this blue one„.

Pokud už máte doma např. školkové dítko, které již barvy zná, pak můžete vybrat postupně barvy všechny – nejprve jednu barvu, pak druhou, třetí. Se všemi zvolte stejný postup. Když vytřídíte barvu zopakujte na závěr např.: „All these beads are blue. Can you say blue too?“ Vždy, když barvu opakujete i při hře, chvilku vyčkejte, prostor pro zopakování mu dejte, ale nenuťte.

Náš tip

Nemáte doma korálky? Nevadí. Můžete stejně tak použít dřevěné kostičky, lego, balónky nebo pastelky.

Recyklace papírových ruliček

Také si doma schraňujete papírové ruličky od toaletního papíru pro vaše společné kreativní tvoření? To je dobře, protože teď se vám budou hodit. Během chvilky ze 4 z nich vyrobíte ruličky barevné ve 4 základních barvách – stačí polepit běžným barevným papírem.

Když máte ruličky připravené, můžete je svému děťátku představit např. jako stojánky na pastelky. „We are going to sort all your pencils by color. First, we well do the blue ones.“ Vezmete modrou pastelku, ukážete a řeknete „This is a blue pencil. Let’s put it into the blue holder.“ A znovu vezmete další a další modré tužky a opakujete dokola.

I dvouleté batole se může učit barvy anglicky

Náš tip

Nemáte tolik pastelek? Nevadí. Můžete třídit do jednotlivých ruliček další věci – kostičky, korálky. Pokud ruličky nemáte, využijte obyčejné plastové mističky a třiďte jakékoliv věci dle barev do jednotlivých mističek.

GoKids! English Workbook 1

Chtěli byste své dítko rozvíjet v angličtině s větší pravidelností? Nebo máte momentálně pauzu v kurzech, kam dítko chodí? Nevadí, využijeme dostupné materiály z kurzu a to pracovní sešit na angličtinu pro děti 1. Od strany č.30 je totiž kapitola zaměřená na barvy.

Nejprve si ukažte a znovu zopakujte-vyjmenujte jednotlivé barvy na první dvoustraně. Můžete k nim přiřadit stejně barevné pastelky například. Když bude dítě chtít, může po vás opakovat názvy barev.

Další stránka vám dává tip, jak znovu procvičit pochopení barev – zelená barva patří k zelené okurce atd. Nezapomeňte v každé větě dát důraz na barvu, kterou opakujete. Ideálně, když ji k tomu i zaznakujete. Ano, znovu přípomínám, znakovat se dají i barvy! V tomto případě jsou zde jen 3 barvy k procvičení, ale určitě máte po ruce další jednobarevné předměty, u kterých lze zopakovat o jakou barvu se jedná. Vzhledem k tomu, že jste dítku již mnohokrát jednotlivé barvy (nebo jednu barvu, pokud teprve s barvičkami začínáte) zopakovali, můžete se pokusit o komunikaci ze strany dítěte…. „Is this a blue color? Is this pencil blue?

Pokud děťátko pozitivně reaguje, můžete si dovolit další krok a to výběr ze dvou možností. „Can you show me, which one is blue?“ Vidíte, jde to i bez toho, abyste nutili svého malého angličtináře mluvit 🙂 a takto zopakujeme všechny barvy.

Práce s dětmi v praxi – jde to i se dvěma naráz.

Postřehy na závěr

Nečekejte, že vše půjde hned a snadno napoprvé. Pokud doma vůbec angličtinu nepoužíváte, pak mohou být prvotní reakce dosti rozpačité nebo dokonce odmítavé, bránící se. Berte to tak, jako byste se probudili najednou v cizí zemi a nerozuměli ničemu a nikomu. Divoká představa, že?

Pokud čas od času angličtinu doma zkoušíte zařadit, pak můžete být mile překvapeni reakcí dítěte. Ale stále mějte na paměti, že má své tempo a do ničeho ho nenuťte.

A pokud tohle vidíte jako výzvu pro vás a jako šanci nastartovat i vaši angličtinu, tak se podívejte do nabídky našich online kurzů, kde můžete udělat první velký krok pro vás oba a začít s angličtinou pro miminka a batolátka.

Na závěr nutno říci staré dobré, ale stále platné:

Opakování je matkou moudrosti.

Latinské přísloví

V praxi to znamená, že pokud nebudete s dětmi opakovat a procvičovat angličtinu pravidelně, nebude mít vaše snaha prakticky žádný efekt. Najděte si tedy každý den chvilku a alespoň jednu aktivitu si společně vyzkoušejte. Uvidíte, jak rychle se spolu sehrajete a že to bude zábava!

Inspirace

Líbil se vám článek?

Chcete dostávat upozornění na podobné články a inspirace emailem?  Můžete se kdykoliv odhlásit.

Najděte kurzy ve vašem městě

Komentáře

Přidat komentář