fbpx

Měsíc duben je měsícem knihy. Zde jsou tipy na to, jak uspořádat první knihovničku Vašeho děťátka, jak si s dětmi číst a komunikovat během čtení, jaké knížky pro děti a podle čeho vybírat a mnoho dalšího.

Nepořádek v hračkách nesvědčí batoleti, ani mámě!

Jímá vás hrůza při pohledu na hračky rozházené po koberci? Přemýšlíte, zda je vůbec možné mít doma pořádek, když tu vládne vaše batole? Možná vás potěší zpráva, že nepořádek v hračkách nejenže není potřeba tolerovat – ALE HLAVNĚ – uspořádané hračky jsou kuprospěchu i vašemu dítěti.

Pojďme se teď podívat, čím pořádek prospívá a také jak ho správně nastolit. Inspirovala nás k tomu Alaina Kaczmarski, která už měla nepořádku doma dost a zatočila s ním jednou provždy v Montessori stylu! Jak to udělala?

Vžijte se do pocitů batolete

Věděli jste, že roční dítě se dokáže soustředit cca 1 minutu? To je docela málo, když si má vybrat ze všeho toho množství hraček, které leží kolem něj, že? Představte si, že by vám někdo dal minutu na to, abyste si vybrali, co na sebe? Dokázali byste se rozhodnout? … nejspíš ne. Asi byste začali vyndavat všechno, co vás napadne, prohlédli byste to, odložili, vyndali další. Pak byste na chvilku zapomněli, co jste vlastně chtěli, pak si vzpomenete, že hledáte něco na sebe, začínáte se znovu soustředit a vyndáte dalších pár kousků, chvilku si je prohlížíte, zkoušíte je spárovat, pak je odložíte …. prostě nadělali byste velký nepořádek, nejspíš byste si nevybrali co na sebe a ta hromada vytahaného oblečení by vás znechutila si vůbec něco dál vybírat. Teď už si asi dokážete představit, jak se při výběru cítí vaše batole.

A zvládli byste to, kdybyste měli na výběr jen ze dvou možností?

Jak dítě roste, schopnost jeho soustředění se také prodlužuje. V průměru se říká, že se dítě dokáže soustředit jednu minutu na každý rok věku – takže ve dvou letech 2 minuty, ve třech letech 3 minuty atd., takže čím je dítě starší, tím vyšší může být počet možností na výběr. Bude také samozřejmě záležet na konkrétním dítěti, protože víme, že každé dítě je jiné a jeho schopnost soustředění bude rozdílná. Tato dovednost je do značné míry ovlivněna jeho vnějším okolím, takže čím dříve dítěti připravíte vhodné prostředí, tím dříve bude schopné zvládnout větší zmatek (nebo-li počet možností na výběr :).

Počet možností na výběr ovlivní nejen to, že si dítě nedokáže vybrat hračku, se kterou si chce hrát, ale nedokáže se ani soustředit na hraní, takže ho to nebaví a místo hraní vytahuje jen další a další hračky. A když kolem sebe má hromadu hraček, je pro jeho úroveň kognitivních funkcí zcela nereálné, aby je dokázalo roztřídit a navrátit zpět na své místo.

Jeho pozornost je zkrátka zahlcená možnostmi. Také má větší tendenci s věcmi házet a vztekat se. A vy se pak na něj můžete zlobit jak chcete, ale není v jeho schopnostech s tím něco udělat. Pojďme se tedy podívat, co s tím můžete udělat vy.

Pokud vaše dítě vyrůstá v připraveném prostředí, které vhodně působí na jeho smysly, dokáže se déle soustředit a tím i vybrat si z více možností nebo také roztřídit a uklidit víc.

Vnější řád přináší vnitřní řád!

Proč je uložení do krabic špatně?

Pokud jste nepořádek v dětském pokoji vyřešili přehlednými krabicemi ve skříňkách a dokonce jste zašli tak daleko, že na nich máte obrázky kategorií hraček, tak vám gratulujeme, jste v polovině procesu :-).

Ruku na srdce, vypadá to sice lépe, ale skříň se jeví jako přecpaná. Navíc vás to stále stojí mnoho sil a času. Co si budeme povídat, i nervů, abyste přesvědčili vaše batolátko k úklidu. To totiž, když uvidí krabice, tak z nich vytahá veškerý obsah na koberec a budete začínat znova.

Sečteno, podtrženo, mnoho námahy za neideální výsledek.

4 tipy, jak udělat pořádek

Pojďme se podívat na to, jak zatočit s nepořádkem a ušetřit si večerní dohadování.

  1. Vytáhněte všechny hračky ze skříně.
  2. Vytřiďte hračky do skupin dle jejich účelu (například na stavění, pohybové, na trénování jemné motoriky, hrubé motoriky, hudební, řemeslné atd.).
  3. Na polici s hračkami umístěte jednu až dvě položky od každé vytříděné skupiny.
  4. Ostatní hračky uložte tam, kde k nim nebude mít dítě přístup.
  5. Hračky obměňujte – sledujte dítě a když vypozorujete, že si s něčím týden či dva nehraje, nahraďte to jinou hračkou.

V tomhle návodu nepočítáme s knihami, u kterých jsou také pravidla rotace. Těm se ale dnes věnovat nebudeme.

Výsledek, co potěší všechny

V čem je tento systém výhodný? A věřím, že to bude pro vás ten nej, nej, nejdůležitější argument – batole si dokáže uklidit samo! Ano, čtete dobře. Hraček není moc, když si s jednou dohraje, ihned ji uklidí a vy si můžete užívat uklizeného obýváku.

Dalším plusem je, že budete hračky obměňovat dle toho, jestli se dítě o ně zajímá nebo ne. „Nové hračky“ se objevují za zhruba jeden až dva týdny, a pro dítě to jsou v podstatě druhé Vánoce. Akorát s tím rozdílem, že máma s tátou nemusí nic nového kupovat. Batolátko je více soustředěné, nezahlceno rozhodováním nebo přehnanou stimulací typu „S čím si mám hrát dál?“ a vydrží u hraní podstatně déle.

Zní to jako sen? Kdepak! Přestaňte o pořádku mluvit a pusťte se do toho! Dítě i váš manžel vám poděkují.

Pokud tápete, jak zařídit pokojíček pro své batolátko tak, aby si samo uklízelo, dokázalo se samo obléknout a nerušeně si hrát, stáhněte si náš eBook zdarma.

Odkaz na článek, který nás inspiroval najdete zde.

Inspirace

Líbil se vám článek?

Chcete dostávat upozornění na podobné články a inspirace emailem?  Klikněte na tlačítko výše.

Můžete se kdykoliv odhlásit.

Najděte kurzy ve vašem městě

Komentáře

Přidat komentář