Inspirace pro rodiče

Články, rozhovory a náměty na kreativní a jiné aktivity s dětmi.

25.11. 2015

Proč je dobré vyjadřovat emoce? aneb Neboj maminko, to bude dobrý

Autor: Lenka Bittnerová Pojďte se mnou na chvilku na dětské hřiště. Sedíte na lavičce a pozorujete to „hemžení“. Člověku dojde, s čím vším se vlastně rodíme. Vidíte společné budování hradu z písku nebo naopak jeho boření (samozřejmě s větší radostí), přetahování se o lopatku a bábovičky a s tím spojený výskot, vášeň, nadšení, ale i zlost, slzy, strach nebo smutek. Emoce střídá emoci. Co jsou to...

25.11. 2015

Znakování jako cesta ke sblížení sourozenců

Ahoj lidi, říkají mi Lukášek, je mi 13 měsíců a na téhle fotce jsem se svým bráchou. Ten se jmenuje Matyáš a už mu chybí jen pár měsíců do 5. narozenin. Nevím, co bych si bez něj počal, učí mě tolik věcí! Někdy je toho sice více než se mámě s tátou líbí, ale jindy ho zase chválí a povzbuzují...

25.11. 2015

Sourozenecká rivalita

Autor: RNDr. Lucie Houšková V této práci jsem se zaměřila alespoň v krátkosti na vztahy mezi sourozenci. O jak zásadní věc jde, jsem pochopila až s mými vlastními dětmi, kdy mne starosti se starším dítětem po narození sourozence přivedly téměř na dno psychických i fyzických sil. Mezitím došlo k podobným problémům i v rodinách několika mých vrstevnic a pro mne tak nastal čas pokusit se...

25.11. 2015

Jak budovat sebevědomí a sebedůvěru

Odkud se sebevědomí bere? Kde má svůj původ? Při odpovědi na tyto otázky se musíme obrátit k dětství. Rodiče mají velký vliv na to, jestli jejich dítě půjde životem jako sebevědomý člověk, který ví, čeho chce dosáhnout. Postoje a chování rodičů ho utvářejí. Dítě si z toho vyvodí své závěry a získá pocit buď, že je úspěšné, nebo že selhává. „U...

25.11. 2015

Pevné objetí podle Jiřiny Prekopové

Mgr. Marie Šlosárková Doteky, něžnosti, pohlazení, objímání – pro mnohé z nás naprostá samozřejmost a přirozenost, pro jiné tabu. Jakou hrají tyto prvky úlohu při výchově našich dětí? Máme své děti zahrnovat něžnými dotyky, tulit a mazlit se s nimi, nebo je raději odmalička připravovat na tvrdý život, kde emoce nemají své místo? Tělesné vnímání je jedním z pěti základních smyslů...

25.11. 2015

Jak vychovat optimistické dítě

Bc. Romana Sedláčková Optimistické dítě poznáte na první pohled. Je veselé, nadšené, zapálené pro hru, již v předškolním věku vzrušeně vypráví o svých zážitcích, líčí svoje úspěchy i představy o budoucnosti, kterou vidí jen v pozitivních barvách. Je radost pobývat v přítomnosti optimistických dětí, jejich zápal a nadšení jsou nakažlivé. Podle amerického psychologa a propagátora pozitivní psychologie Martina Seligmana je optimismus mnohem více než...

25.11. 2015

5 pravidel pro výchovu emočně inteligentních dětí již od narození

Rodinný život je první školou emočního učení. /Daniel Goleman/ Chcete sami u sebe rozvíjet emoční inteligenci? Myslíte si, že nejste emočně inteligentní? A chcete napomoci rozvoji emoční inteligence vlastních dětí? Přemýšlíte, zda to dovedete? Věřte, že emoční inteligenci máte. Vy se ji jen potřebujete naučit aktivovat a používat. Žádný učený z nebe nespadl. „Jen trénink dělá mistra“, jak...

25.11. 2015

Agresivita u dětí od 0 do 3 let věku dítěte

Agresivita je součástí lidské přirozenosti, hraje velkou úlohu ve vývoji dítěte. Dá se říci, že má úlohu tak velkou jako láska. Vnitřní prudkost dodává dítěti energii a motivaci a je nezbytná k sebepřekonávání. Pokud zůstane v mezích, které dítě kontroluje, pak podporuje úspěch. Často se stává, že rodiče vysledují u svých dětí agresivní chování, ať už jeho náznaky či jeho...

25.11. 2015

Naše cesta ke znakování

Mirka, maminka Karolínky: Ke znakování jsem se dostala náhodou prostřednictvím internetu. Zaujalo mě, že je možné se s dítětem domluvit dříve než je schopné formulovat slova a hned jsem věděla, že je to cesta, kterou chci jít. Navíc proto, že Kája se k mluvení nikdy extra neměla. Se znakováním jsme s Kájou začali s pomocí publikace od Grady, ale vzhledem...

25.11. 2015

Pozitivní výchova a myšlení

Autor: Mgr. Eliška Kaplanová K tématu mne přivedla především má osobní zkušenost s péčí o malé děti. Téměř po celou dobu svých studií jsem hlídala děti a měla možnost vypozorovat reakce své, dětí i rodičů v různých situacích. Nejvíce mne zaujalo, jak moc se mé reakce na „zlobení“ lišily podle mé vlastní aktuální nálady. V okamžiku, kdy jsem já sama byla šťastná a spokojená,...